خبرگزاری کار ایران

رئیس خانه مطبوعات خواستار تداوم همکاری شورا با رسانه ها شد

asdasd
کد خبر : ۱۱۹۰۳۸

نخستین نشست هم اندیشی هیات مدیره خانه مطبوعات استان با اعضای دور چهارم شورای اسلامی شهر بندرعباس برگزار شد.

نخستین نشست هم اندیشی هیات مدیره خانه مطبوعات استان با اعضای دور چهارم شورای اسلامی شهر بندرعباس برگزار شد.

به گزارش ایلنا، رئیس خانه مطبوعات استان در این نشست با تسلیت فرا رسیدن ماه محرم، با بیان اینکه نگاه خانه مطبوعات و رسانه‌های استان به مشکلات حوزه شهری، نگاهی تعاملی و عاری از نقد بی‌رحمانه است گفت: همه ما به عنوان شهروندان در این شهر زندگی می‌کنیم و این طور نیست که فقط برای عده‌ای باشد و برای دیگری نباشد، بلکه همه شهروندان با آن دست به گریبان هستند.

شیرزاد عزتی افزود: رسانه‌ها تنها منتقد نیستند بلکه در تعامل سازنده شهرداری و شورای شهر با رسانه‌ها می‌توان از ظرفیت توجیه‌گری آن‌ها نیز استفاده کرد و محدودیت‌ها و مشکلاتی که شما با آن درگیر هستید را به مردم اطلاع رسانی نمود.

وی با بیان اینکه اعضای شورای شهر رسانه‌ها را محرم خود بدانند خاطر نشان کرد: همه ما بر یک کشتی بزرگ بنام بندرعباس نشسته‌ایم و وظیفه همه ما رشد و توسعه متوازن این شهر است.

عزتی ادامه داد: شهری توسعه یافته تلقی می‌شود که در تمام حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و… همزمان رشد کرده باشد نه اینکه تنها در حوزه ساختمان سازی دارای رشد باشد.

رئیس خانه مطبوعات استان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به برخی از مشکلات و چالشهای شهر بندرعباس اشاره کرد و خواهان تعامل بیشتر و استمرار همکاری مجموعه شهرداری و شورای شهر با مطبوعات استان شد.

در ادامه این نشست مدیرعامل خانه مطبوعات استان ضمن قدردانی از حسن توجه اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس به حوزه مطبوعات و رسانه گفت: خانه مطبوعات استان بعنوان تنها تشکل صنفی از سال ۷۹ تاسیس شده است که از ۵۰۰ فعال مطبوعاتی حدود ۳۰۰ نفر مرکب از مدیران مسئول، سرپرستان روزنامه، خبرگزاری‌ها، خبرنگاران در این تشکل عضو می‌باشند.

فاطمه رکن الدینی وظیفه خانه مطبوعات را دفاع از حقوق صنفی اهالی رسانه در جهت توسعه کمی و کیفی مطبوعات عنوان کرد.

وی محل درآمد خانه مطبوعات استان را پرداخت حق عضویت اعضاء، تبلیغات در سایت خانه مطبوعات و کمک متشکل‌ها و بخش‌های خصوصی اعلام کرد و افزود: مطبوعات هرمزگان با وجود اینکه با مشکلات عدیده‌ای از جمله چاپخانه مطبوعات دست و پنجه نرم می‌کنند اما فعال و کوشا به کار خود ادامه می‌دهند.

رکن الدینی خاطرنشان کرد: در استان خبرنگاران بسیار توانمندی داریم که در جایگاههای مختلف فعالیت می‌نمایند.

مدیرعامل خانه مطبوعات استان ابراز داشت: در حال حاضر سه روزنامه اصلی و ۱۲ نشریه فعال می‌باشند و بقیه به دلیل مشکلات مالی و عدم وجود زیرساختهای لازم از جمله افزایش قیمت کاغذ و… منتشر نمی‌شوند.

رکن الدینی محل درآمد نشریات را از طریق آگهی‌ها اعلام کرد و گفت: مطبوعات مقدار بسیار کمی یارانه دولتی دریافت می‌نمایندکه بسیار ناعادلانه است زیرا درمقایسه با استانهای دیگر شرایط زیرساختی یکسانی ندارند و هرمزگان فاقد زیرساخت‌های لازم وکارمطبوعاتی در هرمزگان هم بسیار مشکل‌تر است.

وی یکی از عمده مشکلات مطبوعات استان را نداشتن فضایی برای فعالیت عنوان کرد و ادامه داد: مطبوعات استان از کمبود فضایی برای آموزش و انجام فعالیت مطبوعاتی مناسب رنج می‌برند، این در حالی است که در بسیاری استان‌ها مجتمع رسانه‌ای راه اندازی شده و با تمرکز رسانه‌ها در یک مکان مشکلات آنان به حداقل رسیده است.

وی یادآور شد: شهرداری وشورای شهر بسیاری استان‌ها ماهیانه به طور ثابت به مطبوعات به طرق مختلف کمک می‌کنند و این در حالی است که مطبوعات ما با وجود مشکلات اقتصادی همچنان به وظایف خود به نحو احسن عمل می‌کنند و بهترین خبرنگاران در این استان فعالیت دارند.

رکن الدینی در پایان اظهار داشت: ما از مجموعه شهرداری و شورای شهر انتظار حداقل حمایت‌ها را از مطبوعات داریم.

محمد نعمتی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات نیز گفت: امید است در سایه وفاق و تعامل بتوانیم به عنوان یک بازوی نیرومند در خدمت مردم باشیم.

وی با بیان اینکه مطبوعات همیشه ایمن مردم و مسئولین بوده‌اند افزود: مطبوعات و رسانه‌ها باحفظ امانت و درستکاری به وظیفه خود عمل می‌نمایند و انتظاری که از مسئولین می‌رود حفظ و حرمت خبرنگاران است.

وی ادامه داد: برای جلوگیری از سوء تعبیر‌ها پیشنهاد می‌شود که شورا یک رابط فرهنگی و یا یک مشاور مطبوعاتی در کنار خود داشته باشند. زیرا این امر به آنچه که لازم و بایسته برای اطلاع رسانی است کمک می‌کند و بسیاری از چالش‌ها را برطرف خواهد کرد.

نعمتی ابراز داشت: شورای اسلامی شهر بندرعباس به عنوان متولی بسیاری از امور فرهنگی و اجتماعی می‌توانند نقش مهمی در پاسداشت زحمات جامعه خبرنگاری، خصوصاً در روز خبرنگار داشته باشند.

محمد حسین رفیعی یکی دیگر از اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات نیز با بیان اینکه در هر کاری باید به یک کار‌شناس مراجعه کرد گفت: جامعه رسانه، کارشناسانی هستند که نادیده‌های هر اداره و ارگانی را می‌بینند و می‌توانند به آن‌ها گوشزد نمایند و در اصل خبرنگاران کسانی هستند که می‌توانند بدون چشمداشت، درخصوص عملکرد ادارات نظر سنجی جامع، عامل و مبتنی بر واقعیت را در گزارشات خود انجام دهند.

وی ادامه داد: متاسفانه همه دوست داریم که از کار‌هایمان تعریف شود و با نادیده گرفتن انتقادات سازنده بدون اینکه بدانیم پایه‌های سازمان و اداره را از بین برده و ویران می‌کنیم و می‌اندیشیم که منتقدین دشمنان ما هستند.

رفیعی ابراز داشت: در سالهای گذشته از طرف شورا وعده‌های متعددی برای حمایت از مطبوعات داده شد که فقط در حد حرف باقی ماند و جامه عمل به خود نپوشید، این در حالی است که خدمات ارائه شده از طرف مطبوعات به نفع جامعه می‌باشد.

وی تاکید کرد: نگاه به بندرعباس نگاهی اقتصادی است این در حالی است که بخش فرهنگی در بندرعباس بسیار ضعیف است که دلایل مختلفی از جمله ورود افراد متعدد غیرمتخصص به این بخش است که نمونه بارز آن را می‌توان در سبقه فرهنگی ادارات مختلف از جمله شورا اشاره کرد و نگاه سطحی و گذرا به روابط عمومی نیز یکی از دلایل بروز این مسئله است.

رفیعی با بیان اینکه استعدادهای فراوانی در مجموعه خبرنگاران وجود دارد ادامه داد: اصحاب رسانه می‌توانند کمک‌های زیادی به توسعه فرهنگی شهر نمایند در صورتی که مورد حمایت قرار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: جبر زمانه سبب شده است که خبرنگاران برای گذراندن روزگار روزنامه در بخش آگهی فعالیت نمایند که متاسفانه ۸۰ درصد این درآمد هم هزینه چاپ می‌شود.

این عضو هیات رییسه خانه مطبوعات استان با بیان اینکه خانه مطبوعات به لحاظ درآمد زایی بسیار ضعیف است گفت: برای ایجاد منبع درآمد در خانه مطبوعات و حمایت از رسانه‌های استان پیشنهاد می‌شود که چند بیلبورد در نقاط مختلف شهر به خانه مطبوعات واگذار شود تا با اجاره دادن آن‌ها منبع درآمدی به وجود آید. همچنین طراحی و ساخت دکه‌های جدید نشریات و اجاره دادن این دکه‌ها، توزیع عادلانه آگهی و اسپانسر‌ها به نشریات محلی نیز از جمله پیشنهادات می‌باشد.

رفیعی همچنین از نبود مجتمع‌های فرهنگی در سطح شهر گلایه کرد و گفت: شهرداری همه همت خود را برای ساخت مجتمع‌های تجاری وپاساژ گذاشته است و این درحالی است که مجتمع فرهنگی در بندر عباس حروف والی است که نوشته می‌شود ولی خوانده نمی‌شود.

در ادامه این نشست، پرویز سالاری عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس با تسلیت فرا رسیدن ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان گفت: تذکر‌ها را باید به عنوان هدیه قلمداد کرد. وی افزود: اگر چه به لحاظ کمی تعداد نشریات هرمزگان زیاد نیست اما به لحاظ کیفی وقتی گزارشات، مقالات و خبر‌ها را در عرصه ملی رصد می‌نمائید، خبرنگاران هرمزگانی همیشه حرفی برای گرفتن دارند.

سالاری خاطر نشان کرد: اعضای شورای اسلامی شهر نیازمند حضور رسانه‌ها و نقدهای منصفانه آن‌ها هستند زیرا اعضای شورا، شورای را برای خود نمی‌خواهند، بلکه خود را وقف شهر و شورا نموده‌اند.

وی با بیان اینکه ما نیاز به مشورت با نخبگان داریم ابراز داشت: شهر تنها ساختمان و جمعیت نیست بلکه شهر موجودی زنده است که روح دارد و روح آن فرهنگ جامعه است.

سالاری ادامه داد: رسانه‌ها نقش ویژه‌ای در نهادینه کردن فرهنگ پرسشگری و رساماندهی مطالبات به حق مردم دارند و رسانه است که مطالبات مرمر ا مدیریت می‌کند. البته مطالباتی که در قدرت شورا و شهرداری است. وی اظهار داشت: یکی از ارکان اصلی فرهنگ سازی در هر جامعه‌ای رسانه‌ها و اصحاب قلم هستند که با نقد دلسوزانه و منصفانه سبب پویایی در جامعه می‌شوند.

سالاری ادامه داد: یکی از اهداف و برنامه‌های شورای چهارم واگذاری بسیار از امور به تشکل‌های مردم نهاد است و چه تشکلی بهتر از خانه مطبوعات وجود دارد. وی افزود: اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس مطبوعات را به عنوان یک مشاور امین در کنار خود می‌بینند زیرا رسانه‌ها بهترین مشاورین و کار‌شناسان در حوزه شهرو مردم هستند.

سخنگوی شورای اسلامی بندرعباس ابراز داشت: بیداری امروز مردم هرمزگان، آگاهی بالندگی و مطالبه‌گری آن‌ها مرهون تلاش و خدمات ارزنده جامعه خبری استان است. زیرا امروز در جایگاهی هستیم که مردم هرمزگان نسبت به حقوق خود مطالعه جدی و بحق دارند که امیدواریم با این روشنگری و اطلاع رسانی بتوانیم هرمزگان را در جایگاه واقعی خود ببینیم.

جهانبخش همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به دغدغه‌ها و مشکلات شهری بندرعباس اشاره کرد و خواهان همکاری رسانه‌های استان برای رفع این معضلات شد. گفتنی است سایر اعضای شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز به بیان دیدگاههای خود و انتظاراتشان از مطبوعات پرداختند و مقرر شد درخواست‌های خانه مطبوعات به طور اختصاصی در کمیسیون فرهنگی شورا بررسی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز