خبرگزاری کار ایران

در نیمه اول سال جاری؛

بیش از 10 هزار نوزاد همدانی غربالگری شنوایی شدند

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۱۶۲۰

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: ۱۰ هزار و ۴۵۷ نوزاد این استان در ۶ ماهه نخست سال جاری غربالگری شنوایی شدند که از این تعداد ۲۶ نوزاد مشکوک به مشکلات مرتبط با شنوایی شناسایی و به پزشک متخصص ارجاع شدند.

به گزارش ایلنا از همدان، امیر کوکائیان روز پنجشنبه همزمان با روز جهانی ناشنوایان با اشاره به هفته گرامیداشت ناشنوایان و ارائه خدمات توانبخشی به آنها اظهار کرد: طرح غربالگری شنوایی در همه نوزادان تازه متولد شده انجام می‌شود که در صورت تشخیص ناشنوایی، کاشت حلزون صورت می گیرد و در کودکان با تشخیص کم شنوایی نیز اقدامات به‌موقع توانبخشی مرتبط انجام می شود.

وی با بیان اینکه ۱۶ درصد جامعه معلولان استان را ناشنوایان تشکیل می دهند افزود: تعداد معلولان زیر پوشش بهزیستی استان همدان ۳۰ هزار و ۲۴۶ نفر است که از این تعداد چهار هزار و ۸۴۷ نفر ناشنوا و معلولان دارای مشکل شنوایی شناخته شدند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: کم شنوایی و ناشنوایی معلولیت پنهانی است که تاثیرات گسترده ای در مهارت‌های ارتباطی، اجتماعی، کلامی و گفتاری افراد دارد و درجات آسیب با توجه به میزان کم شنوایی و سن ایجاد آن متفاوت است.

کوکائیان ادامه داد: تحقیقات نشان داده که هرچقدر سن بروز آسیب ناشنوایی کمتر باشد آسیبی که به فرد می‌زند بیشتر است و برهمین اساس سازمان بهزیستی برای اینکه بتواند در سنین پایین‌تر کم شنوایی را تشخیص دهد مداخله به هنگام و طرح غربالگری شنوایی نوزادان را در دستور کار قرار داده است.

وی اظهار کرد: هم اکنون ۱۱ پایگاه در سطح استان با هدف پوشش حداکثری کار غربالگری نوزادان را در سطح استان انجام می دهند و در یکسال گذشته حدود ۲۲ هزار نوزاد غربالگری شنوایی شدند.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: غربالگری شنوایی به تجهیزات خاص نیاز دارد که بهزیستی با تخصیص اعتبار و تشکیل تیم‌های ارزیاب، به روز رسانی و تجهیز دستگاه‌های غربالگری شنوایی را در دستور کار قرار داده است.

کوکائیان ادامه داد: سازمان بهزیستی طرح غربالگری پیش دبستانی را برای کودکان سه تا پنج سال انجام می‌دهد و در یکسال گذشته ۱۲ هزار و ۲۰۰ کودک به منظور ردیابی بیماری های شنوایی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

توزیع ۲۵۶ عدد سمعک و ۱۲ هزار و ۶۰۰ حلقه باتری سمعک

وی با اشاره به خدماتی که بهزیستی به ناشنوایان ارائه می‌دهد اظهار کرد: شناسایی افراد دارای مشکل شنوایی، ارجاع به پزشک متخصص و تحویل تجهیزات شنوایی از جمله سمعک و باتری سمعک افراد کم شنوا و ناشنوا که درمان پذیر نیستند در دستور کار بهزیستی قرار دارد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: در یکسال گذشته حدود ۲۵۶ عدد سمعک و ۱۲ هزار و ۶۰۰ حلقه باتری سمعک بین مددجویان بهزیستی استان همدان توزیع شده است.

وی ادامه داد: از مهر ماه سال گذشته کاشت حلزون شنوایی برای کودکان ناشنوا توسط دانشگاه علوم پزشکی همدان به صورت رایگان انجام می شود و قبل از آن بهزیستی کمک هزینه درمان کاشت حلزون شنوایی را پرداخت می کرد و اکنون درخصوص تعمیر تجهیزات کاشت حلزون مشارکت دارد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان همدان گفت: کودکانی با مشکل ناشنوایی نیاز به ارائه خدمات توانبخشی شنیداری و تربیت شنیداری دارند که با تاسیس یک مرکز "خانواده و کودک کم شنوا" در شهر همدان با ظرفیت ۱۲۰ نفر خدمات به این افراد ارائه می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز