خبرگزاری کار ایران

صید بی رویه شکارچیان، تهدیدی جدی برای حیات وحش کردستان

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۳۹۸

به دلیل کمبود نیروی انسانی و امکانات کافی، قادر نخواهیم بود تمامی مناطق را به صورت شبانه روزی تحت کنترل قرار دهیم. / در مهرماه سال جاری ۴۷ نفر از شکارچیان که به صورت غیر مجاز اقدام به شکار گونه های حیات وحش استان کرده بودند، دستگیر شدند.

ایلنا: با فرا رسیدن فصل سرما و شکار غیرقانونی شکارچیان در ارتفاعات و روستاهای استان کردستان، حیات‌وحش استان مورد تهدید واقع شده است.
به گزارش خبرنگار ایلنا در سنندج، استان کردستان به واسطه داشتن طبیعت سرسبز و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری از جمله منابع و ثروت‌های ملی کشورمان به شمار می‌رود که حفظ و حراست از آن وظیفه همگان است.
با سرد شدن تدریجی هوا و ریزش برف در ارتفاعات کردستان بسیاری از وحوش برای در امان ماندن خود و فرزندانشان از گزند سرما و ادامه حیات خویش به دامنه کوه‌ها و جنگل‌های حاشیه روستاهای استان پناه می‌آورند که این فرایند طبیعی سبب می‌شود تا برخی افراد از این موقعیت سوءاستفاده کرده و به طور مخفیانه به شکار گونه‌های ارزشمند و بی‌دفاع حیات وحش بپردازند.
شکار غیرقانونی و بی‌رویه شکارچیان در روستا‌ها و ارتفاعات استان از سال‌های گذشته تا به امروز همچنان ادامه دارد و حتی حضور برخی شکارچیان غریبه نیز در این بین تامل برانگیز است.
دستگیری ۴۷ متخلف شکار و صید در مهرماه سال جاری
مدیر کل محیط زیست کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در سنندج اظهار داشت: پرسنل اجرایی و محیط بانان در مهرماه سال جاری و در پی مأموریت‌ها و گزارش‌های مردمی ۴۷ نفر از شکارچیان که به صورت غیر مجاز اقدام به شکار گونه‌های حیات وحش استان کرده بودند دستگیر و جهت انجام مراحل قانونی به مراجع قضایی ارجاع داده شدند.
ناصح قادری تصریح کرد: علاوه بر دستگیری این متخلفین متأسفانه لاشه ۱۸۴ قطعه ماهی، ۲ رأس کل و بز، ۶ سر خرگوش، یک سر رودک و ۴۰ قطعه انواع پرنده کشف و همچنین ۶۵ قطعه کبک و سهره طلایی به صورت زنده از این متخلفان کشف و ضبط شد.
وی با اشاره به اینکه ۲۳۰ مورد از ادوات شکار همچون موتور برق، نور افکن، تور، فشنگ، دوربین شکار و قفس از متخلفین به دست آمده است، افزود: خوشبختانه در مدت یاد شده ۸۲ قطعه پرنده همچون عقاب طلایی، بوتیمار، دلیجه، قمری و سارگپه در مناطق تحت مدیریت و زیستگاه‌های خود رهاسازی شدند.
قادری ادامه داد: محیط زیست کردستان در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای مقابله با شکارچیان غیرقانونی و شکار حیوانات در معرض خطر انقراض انجام داده است، اما متأسفانه به دلیل کمبود نیروی انسانی و امکانات کافی، قادر نخواهیم بود تمامی مناطق را به صورت شبانه روزی، تحت کنترل قرار دهیم.
مدیر کل محیط زیست کردستان به شکارچیان غیر مجاز هشدار داد که مأموران یگان حفاظت محیط زیست استان در صورت مشاهده هرگونه تخلف طبق مقررات و به طور قاطع با متخلفان برخورد خواهند کرد.
وی در پایان سخنانش، از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف در عرصه شکار و صید مراتب را به یگان‌های حفاظت مستقر اداره کل و سر محیط بانی‌ها و ادارات محیط زیست شهرستانی اطلاع دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز