خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

شناسنامه‌دار شدن دریاچه زریوار در انتظار اراده مسئولان

asdasd
کد خبر : ۱۶۵۷۹۱

بی تفاوتی مسئولان در خصوص سرنوشت این ظرفیت مهم برای کردستان همچنان ادامه دارد. / نباید گذاشت سرنوشت دریاچه زریوار به دریاچه ارومیه تبدیل شود و بعد به دنبال ارائه راه حل باشیم.

طی سال‌های اخیر زمزمه پیوستن دریاچه زریوار به کنوانسیون بین‌المللی رامسر همواره مطرح بوده، موضوعی که در صورت تحقق می‌تواند زمینه حفظ و حراست از این اکوسیستم آبی را بیش از پیش فراهم کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از سنندج، دریاچه زریوار یکی از منحصر به فرد‌ترین دریاچه‌های آب شیرین در جهان به شمار می‌رود که در سه‌ کیلومتری‌ شمال‌ باختری‌ مریوان‌ قرار داد.

وجود این دریاچه در میان جنگل‌های انبوه و زیبای بلوط و گونه‌های مختلف درختان جنگلی، سرزمین باشکوهی را در غرب ایران پدید آورده است و آن را از دیدگاه جهانگردی و سیاحتی به عنوان مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری غرب کشور تبدیل کرده است.

آب شیرین این دریاچه طی سالیان گذشته از چشمه‌های خود جوشی که در کف دریاچه وجود داشت تأمین می‌شد، اما امروزه به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه آب شیرین جهان، وضعیت نامناسبی دارد، به طوری که دیگر اکثر چشمه‌های کف دریاچه جوشش ندارند و نمی‌توانند آب را به بالا هدایت کنند.

براین اساس، بار‌ها دلسوزان محیط زیست و برخی از مسئولان درباره وضع دریاچه زریوار مریوان اخطار داده‌اند، اما متاسفانه بی‌تفاوتی مدیران و مسئولان در خصوص سرنوشت این ظرفیت مهم برای کردستان همچنان ادامه دارد.

چرا سازمان محیط زیست کشور به سرنوشت دریاچه زریوار بی‌تفاوت است؟

نماینده مردم شهرستان‌های مریوان و سروآباد در مجلس شورای اسلامی از بی‌تفاوتی سازمان محیط زیست کشور نسبت به سرنوشت دریاچه زریوار انتقاد کرده و گفته بود: که چرا سازمان محیط زیست کشور به سرنوشت تنها دریاچه آب شیرین ایران و کردستان(دریاچه زریبار) که به عنوان نگینی در قلب ایران و کردستان می‌درخشد و دارد به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار می‌شود، بی‌تفاوت است؟

کریمیان افزوده بود: مگر چند نمونه از این دریاچه‌ها در سطح کشور وجود دارد که از حفظ و صیانت آن ناتوان هستند؟ مگر سازمان حفاظت محیط زیست کشور غیر از صیانت از منابع خدادادی کشور وظیفه‌ای دیگر دارند؟

وی با اشاره به این مطلب که تعدد مدیریت بر دریاچه زریوار، ناهماهنگی میان نهاد‌ها، خشکسالی، رشد نیزار‌ها، ساخت و سازهای غیرمجاز در اطراف دریاچه، نبود مشارکت‌های مردمی، مدیریت ناصحیح آب در بخش کشاورزی و… همه دست به دست هم داده‌اند تا دریاچه را روز به روز به مرگ نزدیک‌تر کنند، گفت: نباید گذاشت سرنوشت دریاچه زریوار به دریاچه ارومیه تبدیل شود و بعد به دنبال ارائه راه حل باشیم.

هر بار وعده‌ای از سوی مسئولان در این زمینه مطرح می‌شود

همچنین در سفر نخست هیئت دولت نهم به استان کردستان مصوب شده بود که دریاچه زریوار به عنوان تالاب در کنوانسیون رامسر ثبت شود، اما متاسفانه تا کنون این مهم اجرایی نشده است و هر بار وعده‌ای از سوی مسئولان در این زمینه مطرح می‌شود.

مدیر کل حفاظت و محیط زیست کردستان در تاریخ ۱۵ خردادماه سال گذشته از ثبت جهانی شدن این دریاچه در کنوانسیون بین المللی رامسر خبر داده و گفته بود: خوشبختانه با پیگیری‌های انجام شده، نظرات مثبت سازمان‌های جهانی و بین‌المللی محیط زیست برای به ثبت رساندن این دریاچه به تالاب اعلام شده که امیدوارم طی چند روز آینده با سفر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان محیط زیست کشور به استان، زریوار به فهرست تالاب‌های بین المللی اضافه شود.

همچنین معاون نظارتی و پایش اداره محیط زیست کردستان در تاریخ ۳۱ خردادماه سال گذشته در جمع خبرنگاران استان در مریوان اظهار داشته بود: خوشبختانه به دنبال پیگیری‌ها و هماهنگی‌های صورت گرفته، کار‌شناسان دفتر زیستگاه‌های سازمان محیط زیست کشور از دریاچه بازدید و ضمن منحصر به فرد خواندن دریاچه زریوار، ارسال پرونده مربوطه را به کنوانسیون بین‌المللی رامسر بلامانع اعلام کرده‌اند.

مقدمات اولیه برای پیوستن زریوار به این کنوانسیون جهانی صورت گرفته است

طیب محمودی با بیان اینکه مقدمات اولیه برای پیوستن زریوار به این کنوانسیون جهانی صورت گرفته است، ابراز امیدواری کرد که به زودی این امر نهایی شود.

معاون فنی اداره کل حفاظت و محیط زیست استان کردستان نیز در ۲۵ بهمن ماه سال گذشته گفت: براساس پیگیری‌های انجام شده در طول دو سال اخیر، فرم‌های مربوط به ثبت تالاب زریوار به دبیرخانه کنوانسیون رامسر ارسال شده، اما به دلیل برخی مشکلات مجددا این فرم جهت اصلاح به سازمان ارسال شده است.

شهاب محمدی تصریح کرد: حفاظت از تنوع زیستی، حذف یا کاهش سیستمی تهدیدات و احیا و پایداری ارزش‌های طبیعی تالاب برای انتفاع نسل فعلی و نسل‌های آتی و جلب حمایت‌های مادی و معنوی در سطح بین‌المللی برای حراست و حفاظت از دریاچه به عنوان یک اکوسیستم منحصر به فرد، از مزایای این الحاق است.

با معرفی این اکوسیستم به جهان می‌توان راهبردی صحیح برای حفاظت بیشتر از این دریاچه اتخاذ کرد

وی افزود: آنچه که امروز بیش از پیش احساس می‌شود معرفی این اکوسیستم کم نظیر آبی به جامعه جهانی است؛ چرا که با معرفی این اکوسیستم به جهان می‌توان راهبردی صحیح برای حفاظت بیشتر از این دریاچه اتخاذ کرد.

براساس این گزارش، این در حالی است که بعد از ۹ سال وعده برای الحاق این دریاچه به کنواسیون بین المللی رامسر و محقق شدن این مهم، هنوز اقدامی جدی صورت نگرفته و منتظر اراده و اقدام مسئولان کشوری است.

بدون شک زریوار محافظت و مراقبت مداوم و کار زیادی می‌طلبد و این مهم فقط بر عهده اداره یا ارگان خاصی نیست و باید سازمان‌های مرتبط و مردم بیشتر به آن اهتمام ورزند.

همچنین می‌طلبد که شخص رئیس محیط زیست کشور با ‌‌‌نهایت درایت و تدبیر عهده دار رسیدگی به مشکل نابودی این دریاچه شود و آن را در اولویت‌های برنامه‌های خود قرار دهد و مسوولان استانی نیز، با دیدی واقع گرایانه چاره‌ای اساسی برای احیای مجدد آن بیاندیشند و شرایط و تسهیلات لازم را برای گسترش توریسم و گردشگری در دریاچه فراهم آورند.

و اما سخن آخر، ساماندهی و نجات دریاچه زریبار از وضعیت فعلی می‌تواند علاوه بر حفظ شرایط توریستی شهرستان مریوان زمینه‌های بهره برداری از آن برای افزایش شمار گردشگران با تأمین زیرساخت‌های لازم در استان کردستان را فراهم و در نتیجه شاهد توسعه هرچه بیشتر این استان نیز باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز