خبرگزاری کار ایران

بررسی مشکلات در گفتگو با یک فعال رسانه‌ای این استان؛

فعالیت مطبوعاتی در کرمانشاه آینده روشنی ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۷۰۷۵۶

مسئولین استان زیاد به رسانه‌ها و مطبوعات توجه نمی‌کنند / برای ۵ میلیون تومان آنقدر مانع تراشی کردند که عطایش را به لقایش بخشیدیم / ای کاش مسئولین به جای این همه هزینه میلیاردی برای مونوریل که فقط ستون‌های آن به چشم مردم کرمانشاه رفته به فکر توسعه فرهنگی و کمک به نشریات استان بودند.

سید حسن حسینی مدیرمسئول نشریه پویان غرب به گفته خودش بیست سال است که در عرصه رسانه و مطبوعات فعالیت دارد و از دوران خرداد ۷۶ به این طرف به طور جدی وارد کار روزنامه نگاری شده است و البته شغل اصلی‌اش معلمی است.
او در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار ایلنا در کرمانشاه درباره وضعیت رسانه‌ها و روزنامه و فعالیت مطبوعاتی در کرمانشاه گفت: خوشبختانه استان کرمانشاه استعدادهای فراوان فرهنگی را در خود پرورانده است؛ از هنرمندان به نام گرفته تا معلمان و اساتید دانشگاه و روزنامه‌نگاران، اما با این وجود باید متاسفانه بگویم آنچنان که شایسته است به فرهنگ و استعدادهای فرهنگی در استان کرمانشاه توجه نمی‌شود. شاید دلیلش هم این باشد که شناخت دقیقی از این پتانسیل‌ها وجود ندارد.
حسینی تاکید کرد: متاسفانه فعالیت مطبوعاتی در کرمانشاه بی‌شباهت به گرفتاری در طوفان شن نیست؛ یعنی وقتی وارد آن شدید دیگر تا پایان طوفان نمی‌توانید از آن بیرون بیایید و زمانی هم بیرون آمدید خود را زیر خروار‌ها شن که همانا بدهکاری‌ها و گرفتاری‌های فراوان است، محبوس خواهید یافت. البته به نظر می‌رسد که این وضعیت در کل کشور با فراز و نشیب‌های فراوان وجود داشته باشد، چرا که چند روز پیش جناب «محمد سلطانی فر»، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی وزارت ارشاد در جمع اصحاب رسانه در استان اردبیل از کاهش ۸۰ درصدی تیراژ روزنامه‌ها در کشور خبر داده بود که واقعا تاسف بار است.
حسینی ادامه داد: وی از وجود هزاران سایت مجازی سخن به میان آورده که فقط حدود ۱۵۰ سایت دارای مجوز فعالیت هستند. در کرمانشاه وضعیت به مراتب بد‌تر است، سوال این است که از ۳۵ نشریه محلی استان کرمانشاه چند تای آن‌ها فعالیت دارند؟ بیشتر همین‌هایی که فعال هستند هم نفس‌های آخرشان را می‌کشند. خود بنده شش سال پیش تقاضای مجوز هفته نامه کرده بودم که گویا این تقاضا در دولت آقای احمدی‌نژاد بررسی نشد. به محض حضور دولت دکتر روحانی اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که مجوز انتشار برای هفته نامه پویان غرب صادر شد و تا امروز با گذشت حدود سه ماه از صدور مجوز یازده شمار به صورت رنگی و مرتب منتشر شده که البته تمامآ با هزینه شخصی بوده است.
مدیرمسئول هفته نامه پویان غرب افزود: متاسفانه طی این مدت هیچ یک از مسئولین استان البته به غیر از جناب حجت‌الاسلام عزیزی، مدیر کل بازرسی استانداری که همواره پیگیری مشکلات مطبوعات استان کرمانشاه بوده و هستند، حتی یک تبریک کوچک برای این رسانه تازه متولد شده که متعلق به مردم استان کرمانشاه و غرب کشور است ارسال نکردند.
وی گفت: ما در استان کرمانشاه احساس غربت می‌کنیم؛ کرایه ۷۰۰ هزار تومان دفتر با ۴ میلیون پول پیش حقوق کارکنان و هزینه‌های چاپ ماهیانه سه میلیون تومان برای من هزینه در بر دارد. در هفته نامه پویان غرب جوانان مستعد و با علاقه‌ای مشغول به کار هستند. زمانی که فراخوان جذب خبرنگار دادیم عده بسیار زیادی با مدرک تحصیلی لیسانس به بالا به دفتر نشریه آمدند، اما مگر توانایی جذب چند نفر از این‌ها در نشریه ما وجود داشت؟
حسینی افزود: باید پذیرفت رگ حیاتی روزنامه و هفته نامه‌ها آگهی‌هاست که از طرف بخش خصوص و دولتی داده می‌شود. متاسفانه در کرمانشاه بخش خصوصی فعالیت آنچنانی ندارد و اگر هم داشته باشد میانه‌ای با آگهی به روزنامه و هفته نامه ندارد. در بخش‌های دولتی برخی از ادارت صرفا با یک نشریه خاص کار می‌کنند تا عملا آن‌ها نشریه به ارگان آن اداره تبدیل شده و آن نشریه نیز برای آنکه رگ حیاتی‌اش که در دست اداره مذکور است قطع نشود دیگر نه می‌تواند انتقاد کند و نه اجازه به او می‌دهند. مسئولین برخی نشریات هم که به سمت و سوی فعالیت‌های اقتصادی دیگر روی آورده مثلا تابلوهای سطح شهر بیلبورد‌ها و فعالیت‌های تبلیغاتی ورزشی حتی صدا و سیما را در اختیار خود گرفته‌اند.
این فعال رسانه‌ای بیان داشت: نکته دیگر این است که مردم استان کرمانشاه با مطالعه آن هم مطالعه نشریات میانه چندانی ندارند. شما الان بروید یک فلافل فروشی را ببیند چقدر شلوغ است، اما دکه‌های روزنامه‌فروشی خالی و بدون مشتری است و اگر هم باشد فقط برای خرید سیگار است. در کار روزنامه نگاری و فعالیت مطبوعاتی در این استان اگر از لحاظ مالی به سازمان و نهادی وابسته نباشید، توانایی فعالیت زیادی ندارید.
حسینی تاکید کرد: مسئولین استان هم زیاد به رسانه‌ها و مطبوعات توجه نمی‌کنند، البته از زمان حضور دکتر رحیمی زنگنه به عنوان مدیر کل ارشاد روزنه‌های امیدوار کننده‌ای گشوده شده است، اما هنوز تا عملیاتی شدن آن فاصله‌های بسیار وجود دارد. خلاصه با این ادامه وضع موجود باید فاتحه بسیاری از نشریات استان کرمانشاه را خواند. برای دریافت وام و تسهیلات برای ادامه کار نشریه و اشتغالزایی به هر بانکی مراجعه کردیم، برای ۵ میلیون تومان آنقدر مانع تراشی کردند که عطایش را به لقایش بخشیدیم.
این روزنامه نگار کرمانشاهی افزود: مدیر یکی از بانک‌ها وقتی هفته نامه بنده را دید بدون آنکه آن را مطالعه کند به من می‌گوید «من اصولا با تبلیغات مخالفم و تبلیغات نمی‌خواهم»، نمی‌دانست که من برای اخذ تسهیلات آمده بودم. یک بانک برای یک وام ده میلیون دو تا ضامن می خواهد که حتما یکی از آن‌ها نظامی باشد. بانک دیگر بهره ۲۷ درصدی می‌خواهد با ضامن‌های بسیار‌. ای کاش مسئولین به جای این همه هزینه میلیاردی برای مونوریل که فقط ستون‌های آن به چشم مردم کرمانشاه رفته به فکر توسعه فرهنگی و کمک به نشریات استان بودند.
وی گفت: یک گلایه هم از خانه مطبوعات استان دارم، ضمن احترام فراوانی که برای اعضا و رئیس خانه مطبوعات دارم اما این خانه را غیر فعال، ساکت و خاموش می‌دانم. ای کاش به‌‌ همان اندازه که برای برپایی فلان کنسرت تلاش می‌شود، برای پیگیری مشکلات مطبوعات محلی نیز تلاش شود.
مدیر مسئول هفته نامه پویان غرب در پایان اظهار کرد: شما بروید مقایسه کنید وضع مطبوعات محلی استان همدان، خراسان و شیراز و… را با کرمانشاه. در این استان متاسفانه مشکلات فراوان است و به هر حال امیدوارم که مسئولین فکری بکنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز