خبرگزاری کار ایران

هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات دام و طیور:

دست تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در پوست گردوی سامانه «124»/ سد سامانه 124 وزارت صمت در برابر جذب تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی/ سامانه‌ای با کمترین کارآمدی!

asdasd
کد خبر : ۱۴۰۲۵۵۵

انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات دام و طیور عنوان می‌کنند که وجود سامانه 124 وزارت صمت، مانند سدی در برابر پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی عمل می‌کند و حتی اگر تسهیلاتی هم برای این منظور در نظر گرفته شود، اما به‌دلیل وجود این سامانه ناکارآمد، جذب آن امکان‌پذیر نخواهد بود.

به گزارش ایلنا، روز شنبه 8 مهرماه، جلسه هیات‌مدیره «انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات دام و طیور» با حضور خبرنگار خبرگزاری ایلنا برگزار و فعالان حوزه تولید ماشین‌آلات و تجهیزات دام و طیور به بررسی معظلات ایجاد شده توسط سامانه 124 وزارت صمت پرداخته و از مشکلات و ناکارآمدی این سامانه گلایه داشتند.

عبور سخت تسهیلات مکانیزاسیون از گردنه سامانه 124

بنا بر این گزارش، طبق گفته‌های این فعالان اقتصادی، وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه مکانیزاسیون در بخش کشاورزی و ازجمله طرح‌های ساخت و نوسازی واحدهای مرغداری ‌و دامداری‌، هرساله اعتباراتی در نظر گرفته و آن را در اختیار «مرکز توسعه مکانیزاسیون» قرار می‌دهد و مرکز توسعه مکانیزاسیون نیز این تسهیلات را در سرفصل‌های مختلف کشاورزی، باغبانی، دام و طیور و غیره، تقسیم‌بندی و به بانک کشاورزی اعلام می‌کند؛ بانک کشاورزی نیز موظف می‌شود که تسهیلات را به فعالان زیربخش‌های مختلف کشاورزی از جمله دامداری‌ها و مرغداری‌ها پرداخت نماید.

اما در ادامه کار، هر ساله به دلیل وجود سامانه 124 از کل مبلغ اختصاص داده شده، فقط مقدار ناچیزی جذب می‌شود؛ چراکه این سامانه به‌دلیل ناکارآمدی و وجود باگ‌های متعدد، مانند سدی در مقابل پرداخت این تسهیلات عمل می‌کند.

طبق دریافت‌های خبرنگار ایلنا از موضوع، روال کار به این شکل است که کلیه تولیدکنندگان ماشین‌آلات دام و طیور، باید محصولات تولیدی خود را برای عرضه در این سامانه ثبت و قیمت آن را مشخص نمایند و افراد متقاضی تسهیلات، یعنی دامداران و مرغداران (و البته دیگر فعالان بخش کشاورزی نیز) با خرید کالاها از این سامانه و بر اساس میزان خرید، تسهیلات دریافت نمایند؛ اما چنانچه گفته شد وجود ایرادهای جدی در سامانه124، عملا چنین کاری را غیرممکن یا بسیار دشوار می‌نماید و لازم است این سامانه از چرخه تسهیلات‌دهی کنار گذاشته یا اصلاحات اساسی و تاثیرگذار در آن اعمال شود.

دشواری در ثبت و اصلاح اطلاعات در سامانه 124

تولیدکنندگان ماشین‌آلات دام و طیور عنوان می‌کنند که امکان دسترسی به این سامانه و ثبت کالا به‌شدت سخت است و از طرفی قیمت‌ها به‌دلیل شرایط خاص اقتصادی، مرتبا تغییر می‌کنند و نمی‌توان این قیمت‌ها را به‌روز رسانی کرد؛ به‌طوری که برخی قیمت‌های ثبت شده در سامانه مربوط به چند سال قبل است.

برخی از فعالان این حوزه عنوان می‌کنند، گاها با یک کلیک اشتباه، تا 72 ساعت و بیشتر، امکان استفاده از سامانه را نخواهیم داشت و در بسیاری از  مواقع برای یک عملیات ساده باید چند روز درگیر این سامانه باشیم. این فعالان اقتصادی دلایل زیادی برای ناکارآمدی این سامانه مطرح و خواهان حذف یا اصلاح جدی در جهت به‌روزرسانی آن هستند.

ورود بی‌دلیل دولت به قیمت‌گذاری!

بنا بر این گزارش، از جمله دیگر دلایل مطرح شده توسط هیات‌مدیره انجمن تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات دام و طیور، می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:  

- اولا، اینکه ماشین‌آلات و تجهیزات دام و طیوری که در کشور تولید می‌شود، مشمول قیمت‌گذاری نیستند، پس وزارت صمت و شورای قیمت‌گذاری آن، نباید در این مورد چنین موانعی ایجاد نماید؛

- نکته دیگر اینکه، برای تولید ماشین‌آلات دام و طیور، از هیچ یارانه‌ای استفاده نمی‌شود و دولت یارانه‌ای به تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات دام و طیور نمی‌دهد که به واسطه آن بخواهد برایشان قیمت تعیین نماید؛

- همچنین، به‌دلیل تعداد زیاد این تولیدکنندگان در کشور، شرایط به‌گونه‌ای نیست که چند شرکت محدود بتوانند در بازر انحصار ایجاد کنند، بلکه برعکس به‌دلیل وجود تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان متعدد، رقابت منفی نیز در این خصوص وجود دارد و کسی نمی‌تواند در بازار ایجاد انحصار و گرانفروشی کند.

حال با وجود دلایلی از این دست، چرا این همه حساسیت روی قیمت‌ها وجود دارد که چنین سامانه‌ای طراحی می‌‌شود تا مانع اعطای تسهیلات در مسیر درست خود باشد؟!

دست تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی در پوست گردوی سامانه «124»/ سد سامانه 124 وزارت صمت در برابر جذب تسهیلات مکانیزاسیون کشاورزی/ سامانه‌ای با کمترین کارآمدی!

آیا جذب 10 هزار میلیارد تسهیلات مکانیزاسیون امکان‌پذیر است؟!

به گزارش خبرنگار ایلنا، همین چند روز قبل نیز، فرشید فرخ‌نژاد، مدیرعامل بانک کشاورزی، به از سرگیری پرداخت تسهیلات مکانیزاسیون و اختصاص 10 هزار میلیارد تومان تسهیلات تا پایان امسال خبر داده و عنوان کرده بود که امیدواریم با  به‌روز رسانی سامانه 124 این تسهیلات به درستی جذب شوند.

حال باید منتظر ماند که دولتمردان و تصمیم‌گیران امر، تا چه اندازه به گفته‌های خود مبنی بر رفع مشکلات از سر را تولیدکنندگان عمل می‌کنند و با این مشکلات خودساخته نظیر سامانه 124 چه خواهند کرد؟

بخشنامه‌های متعدد گاه و بیگاه

انجمن تولیدکنندگان ماشین‌‎آلات دام و طیور همچنین از مواردی مانند بخش‌نامه‌های متعدد، خلق‌الساعه و دست و پاگیر نیز گلایه‌مند بوده و عنوان می‌کنند که چنین بخشنامه‌هایی مانع تولید می‌شوند.

تولیدکنندگان ماشین‌آلات و تجهیزات دام و طیور عنوان می‌کنند، شرکت‌های فعال در این حوزه توان پاسخ‌گویی به نیازهای بازار داخلی را دارنرد ؛ به طوری که می‌توان گفت که بیش از 90 درصد تجهیزات مورد نیاز واحدهای دام و طیور در داخل کشور ساخته می شود و این شرکت‌ها از توان بالایی برخوردارند، اما وجود مشکلاتی از این دست، مانع از هدایت امور به سمت و سوی درست خود می‌شود.

خبرنگار: حسین کاظمی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز