خبرگزاری کار ایران

معاون موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال:

استفاده از نهال گواهی شده؛ افزایش ضریب موفقیت در باغبانی/ ظرفیت‌های تولید نهال گواهی شده در کشور وجود دارد/ نهال باکیفیت باعث افزایش بهره‌وری

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۵۶۵۰

معاون موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال با اشاره به اینکه نهال مهم‌ترین نهاده بخش باغبانی است، گفت: متاسفانه با وجود ظرفیت‌های مناسبی که برای تولید نهال‌های گواهی شده در کشور ایجاد شده اما باغداران و بهره‌برداران از این موضوع استقبال مناسبی ندارند.

به گزارش ایلنا، عبدالرضا کاوند با بیان این مطلب، توضیح داد: نهال‌های گواهی شده تحت نظارت دقیق موسسه ثبت و گواهی بذر و سازمان حفظ نباتات تولید می‌شود و به همین دلیل کاملا استاندارد است و از مولفه های اصالت و سلامت برخوردارند و لازم است که باغداران به این موضوع توجه لازم را داشته باشند.

کاوند در ادامه گفت: ۱۴ زنجیره اسمی تولید نهال سالم در کشور داریم که ۱۰ زنجیره آن در حال فعالیت هستند که توان تولید ۱۰ میلیون نهال گواهی شده را در کشور داریم و اگر از طرف باغداران و بهره‌برداران استقبال لازم صورت گیرد، ظرفیت افزایش آن به‌صورت تصاعدی وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه این ظرفیت هنوز بالفعل نشده است، گفت:در حال حاضر یک میلیون و دویست هزار اصله نهال گواهی شده در کشور تولید می‌شود.

کاوند همچنین گفت: ۶۳۸ نهالستان مجوزدار در کشور وجود که تحت نظارت کمیته‌های فنی نهال در استان‌ها فعالیت می‌کنند؛ ظرفیت آنها برای تولید نهال، بیش از ۵۰ میلیون اصله است اما برخی از آنها هنوز از شرایط کامل برای تولید نهال گواهی شده‌ برخوردار نیستند.

معاون موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال ادامه داد: در کنار این‌ها ۶۵ واحد کشت بافت نیز در کشور ایجاد شده که کار تولید پایه سالم را انجام می‌دهند.

کاوند تاکید کرد: نکته اساسی این است که باید برای بهره‌برداران و باغداران، اهمیت استفاده از نهال سالم و گواهی شده به خوبی جا بیفتد؛ چرا که برای احداث باغ، کیفیت نهال از نظر اصالت و سلامت اهمیت زیادی دارد و در غیر این صورت، کلیه زحمات و هزینه‌های باغداران را تحت شعاع خود قرار می‌دهد و استفاده از نهال باکیفیت، راندمان استفاده از نهاده‌های دیگر را بالاتر خواهد برد.

کاوند با اشاره به وجود تعداد زیادی نهالستان‌های بدون مجوز در کشور، گفت: هیچ گونه نظارت خاصی روی نهال‌های تولیدی این نهالستان‌ها وجود ندارد، وی از باغداران خواست که فریب قیمت پایین‌تر این نهال‌ها را نخورند؛ چراکه دیگر هزینه‌ها و زحمات آنها را به هدر خواهد داد.

انتهای پیام/
حسین کاظمی
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز