خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت علمی موسسه رازی و ‌محقق واکسن رازی کووپارس هشدار داد:

تبعات جبران‌ناپذیر مهاجرت نخبگان بر بنیان‌های بهداشت و سلامت ملی/ بحران مهاجرت نخبگان در حوزه علوم پایه پزشکی و بیولوژی

asdasd
کد خبر : ۱۴۳۶۹۵۸

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با تاکید بر تبعات ناامنی مالی و شغلی در بی‌رغبتی نیروهای متبحر و فرار مغزها، گفت: این مهاجرت‌ها علاوه بر تشدید خلاء پژوهشی و تخصصی در حوزه‌های بهداشت و درمان، زیرساخت‌های تولید دانش و فناوری بیولوژیکی را فرسوده می‌کنند.

به گزارش ایلنا، سید‌رضا بنی‌هاشمی با اشاره به اینکه در بحران ناشی از پاندمی کرونا، اهمیت حیاتی گرایش‌های متعدد علوم پایه پزشکی به‌عینه آشکار شد، اظهار کرد: متخصصان زیادی در حوزه‌هایی همچون بیولوژی، ایمونولوژی، ویروس‌شناسی، بیوتکنولوژی، اپیدمیولوژی و … با به‌کارگیری مهارت و دانش خود در مسیر تحقیقات پیشرو، توانستند به دستاوردهای ارزشمندی در تولید دارو و واکسن‌های کرونا برسند.

وی افزود: نتیجه‌ این اقدامات و تلاش‌ها، ساخت و تولید واکسن‌های مؤثر و ارائه راهکارهای درمانی نوینی بود که بشریت را یک‌گام به پیشگیری و مقابله با این ویروس کشنده، نزدیک‌تر ساخت.

رئیس تحقیق و توسعه موسسه رازی با اشاره به تبعات ناخوشایند کمرنگ‌شدن گروه نخبگان کشور، گفت: مسائلی نظیر دستمزد ناکافی، فقدان امنیت شغلی و نداشتن برنامه منسجم در کشور برای حمایت و ساماندهی نخبگان، به اصلی ترین موانع برای ماندگاری این استعدادها در مرزهای داخلی تبدیل شده است.

تبعات جبران‌ناپذیر مهاجرت نخبگان بر بنیان‌های بهداشت و سلامت ملی/ بحران مهاجرت نخبگان در حوزه علوم پایه پزشکی و بیولوژی

بنی هاشمی با تاکید بر اینکه ناامنی مالی و شغلی می‌تواند باعث بی‌رغبتی نیروهای متبحر شده و به فرار مغزها منجر شود، ادامه داد: این مهاجرت‌ها نه تنها خلاء موجود پژوهشی و تخصصی را در حوزه‌های بهداشت و درمان تشدید می‌کنند، بلکه می‌تواند زیرساخت‌های تولید دانش و فناوری بیولوژیکی را نیز فرسوده کند که خود، خطراتی عمیق و بی‌بازگشت را در رویارویی با بیماری‌های مختلف به‌دنبال خواهد داشت.

عضو هیئت علمی موسسه رازی، لزوم حفظ و استمرار این منابع انسانی از طریق بهبود شرایط کاری، تضمین دستمزد مناسب و امنیت شغلی آن‌ها را امری بدیهی دانست و تاکید کرد: در جوهره‌ کار، نیروهای متخصص علوم پایه نه تنها ستون‌های اصلی پیشبرد پژوهش‌های پزشکی و تولید دانش‌ هستند، بلکه در تربیت کادرهای بهداشتی و درمانی، نقش بنیادین و ضروری ایفا می‌کنند.

وی افزود: باید تربیت و پرورش در حوزه‌های علوم پایه، بیش از پیش مورد توجه و حمایت مسئولان قرار گیرد، زیرا در صورت عملی‌شدن مهاجرت متخصصان به خارج از کشور و بدون وجود نیروی انسانی مجرب و آموزش‌دیده، ارائه خدمات مطلوب بهداشتی و درمانی به شهروندان به خطر می‌افتد و این موضوع، امری مهم و نگران‌کننده‌ است.

بنی هاشمی گفت: باید در نظر داشته باشیم شرایط مهاجرت برای گروه‌های علوم پایه پزشکی بسیار آسان‌تر و بیشتر از گروه‌های بالینی است که این خود مسئله را مهم و غیرقابل جبران می‌کند.

عضو هیئت علمی موسسه رازی خاطرنشان کرد: در این راستا، ضروری است که مدیران ارشد کشور به مسئله، به‌صورت ریشه‌ای نگریسته و اقداماتی از قبیل افزایش و متناسب سازی دستمزدها، بهبود امکانات تحقیقاتی، ارتقاء شرایط کاری و وضعیت رفاهی، حمایت معنوی و اجتماعی، تقویت بنگاه‌های داخلی فعال در صنایع داروسازی و پزشکی و ارائه تسهیلات برای تحصیل در داخل و خارج از کشور را به اجرا درآورند.

بنی هاشمی ابراز امیدواری کرد: این‌گونه اقدامات می‌تواند به پایداری و بازگشت نخبگان مهاجر و جلوگیری از اتلاف سرمایه‌های انسانی کلیدی منجر شود و ضمناً از ناپدید شدن ذخایر دانشی که بازیابی آنها دشوار و در مواردی ناممکن است، پیشگیری کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز