خبرگزاری کار ایران

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور:

با قیمت‌گذاری دستوری و ارز ترجیحی مخالفیم/ دولت 30 درصد نهاده‌ها را تامین می‌کند اما به‌صورت 100درصدی در کار دامداران دخالت می‌کند/ دولت یارانه‌ها را به مصرف کننده بدهد

asdasd
کد خبر : ۱۴۶۸۹۴۸

فعال صنفی دامداری و رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی گاوداران کشور با اشاره به تامین 30 درصدی نهاده‌ها از سوی دولت، عنوان کرد: دولت با قیمت‌گذاری دستوری به‌صورت صد در صد در کار دامداران دخالت می‌کند.

به گزارش ایلنا، سید احمد مقدسی با اشاره به نقش دولت در تامین نهاده‌ها و خوراک دام در کشور، عنوان کرد: دولت، نهاده‌های جو، ذرت و سویا را با ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تحویل می دهد که تنها در مورد جو مقداری مشکل وجود دارد که در حال برطرف کردن آن است و مابقی نهاده های مورد نیاز نیز از بازار آزاد تهیه می شود.

وی اضافه کرد: دامداران ۵۰ درصد غذای دام که ذرت و علوفه و یونجه است را از داخل کشور با قیمت بازار آزاد تامین می کنند.

مقدسی با اشاره به قیمت شش هزار تومانی سبوس، افزود: ۷۰ درصد هزینه تمام شده تولید شیر ، مربوط به غذای دام است و با توجه به این موضوع که دولت در مجموع تنها در 30 درصد تامین نهاده‌ها به دامداران کمک می‌کند، اما کشاورزان و دامداران را مجبور به پذیرش قیمت دستوری می‌کند و ما به‌عنوان مسئول و نماینده کسانی که در این رسته شغلی به فعالیت می‌پردازند، بارها اعتراض کرده‌ایم که قیمت دستوری به تولید آسیب می‌زند.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی گاوداران با اشاره به آسیب‌های وارده به بازار گوشت به‌دلیل قیمت‌گذاری دستوری، گفت: دولت باید زمانی نگران باشد که قیمت تمام شده تولید شیر خام، بالا و مزیت صادراتی اش را از دست بدهد، اما در حال حاضر تولیدکنندگان حتی اگر تمام نهاده ها را نیز از بازار آزاد خریداری کنند، باز هم قیمت تمام شده ما از نرخ بازارهای جهانی کمتر است و جای نگرانی نیست.

مقدسی ادامه داد: اما دولت به اجبار یارانه را به نهاده ها اختصاص می‌دهد و به خواسته ما که پرداخت ما‌به‌التفاوت به قشر آسیب‌پذیر است، دقت نمی‌کند.

وی افزود: دولت می‌تواند بخشی از  مابه‌التفاوت ارز ترجیحی با ارز نیمایی که عدد بزرگی نیز است را مستقیما به مردم برای خرید شیر و ماست پرداخت کند و تولیدکنندگان نیز در یک فضای آزاد و رقابتی به تولید خود ادامه دهند.

وی با تاکید بر مخالفت با ارز ترجیحی، ادامه داد: بخش دیگری از این مابه‌التفاوت نیز اگر در بازارهای صادراتی مشکلی به وجود آمد، برای مشوق صادرات در نظر گرفته شود، اما دولت نظر تولیدکنندگان را نمی‌پذیرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دامداران با بیان اینکه قیمت گذاری شیر و گوشت با هزینه های تولید تناسب ندارد، گفت: مشکل این است که حدود 20 الی 30 درصد هزینه های تمام شده دامداران را دولت تامین می کند اما روی صد درصد قیمت تمام شده دخالت می کند؛ آن هم به صورت دستوری و اصلا به صحبت های کارشناسی توجهی نمی کند.

مقدسی در ادامه با ابراز نارضایتی از عدم کمک دولت مانند تسهیلات بانکی، و... به تولید کنندگان افزود: بالغ بر یک سال و اندی است که در مورد تسهیلات بانکی دچار مشکل شده ایم؛ تسهیلات بانکی متناسب با نرخ تورم نه تنها افزایش پیدا نمی کند، بلکه بانک کشاورزی سقف اعطای تسهیلات را نیز سالی 20 درصد کم کرده است.

وی اضافه کرد: هنگامی که ارز 4200 تبدیل به 28500 شد، میزان نیاز ما را به نقدینگی به طور تقریبی شش برابر افزایش داد، آیا متناسب با آن پرداخت نقدینگی که یکی از بزرگترین مشکلات دامداران و کشاورزان است افزایش پیدا کرد؟

مقدسی در ادامه گفت: یکی دیگر از مشکلات این است که اگر دامداری موفق به دریافت وام شده باشد، هیچ تنفسی در مورد بازپرداخت، تخفیف در جریمه ها یا کاهش سود به آنها تعلق نمی گیرد.

رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی دامداران گفت: نوسانات ارز بر روی کالاهای اساسی مانند جو، ذرت و سویا که دولت به آنها یارانه می دهد، تاثیری نداشته، اما بار روانی این موضوع بر روی دیگر اقلام اضافه می شود؛ به عنوان نمونه یونجه انباری نزدیک به 18 هزار تومان به فروش می رسد و ربطی هم به نوسان ارز ندارد؛ اما این موضوع بهانه شده برای تعدادی از افراد واسطه گر که قیمت ها را بالا ببرند؛ یا ذرت علوفه ای که سال گذشته یک هزار و 400 قیمت داشت، امسال نزدیک به چهار هزار تومان شده است که این موضوع هیچ منطقی ندارد.

مقدسی یکی از بزرگترین چالش های شغلی دامداران را قیمت‌گذاری دستوری دانست و توضیح داد: به عنوان مثال دولت قول داده بود ابتدای سال نرخ شیر را تعیین کند، اما تا این لحظه که 25 روز از آغاز سال جدید گذشته است، هیچ اتفاقی نیفتاده و علی‌رغم پیگیری ها، به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم که قیمت شیر تعیین و تکلیف شود؛ تاخیر در قیمت‌گذاری کالاهای اساسی بسیار به تولید ضربه می‌زند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز