خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

فقدان برخی فناوری‌ها موجب هدر رفتن برخی محصولات کشاورزی می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۰۴۸۹۱

افزایش صادرات محصولات کشاورزی در گرو توسعه صنایع تبدیلی است.

ایلنا: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: کافی نبودن تجهیزات مورد نیاز برای برداشت انواع محصولات زراعی و باغی و نبود یا کمبود صنایع بسته‌بندی، تبدیلی و تکمیلی در جوار مراکز تولید، موجب شده است که در برخی محصولات، بخشی از محصول تولید‌کنندگان به هدر رفته و حتی در برخی موارد در محصولاتی که بازار مصرف داخلی به شدت نیازمند این محصولات است نابسامانی عرضه را به دنبال داشته است.
به گزارش خبرنگار ایلنا مسعود محمدیان در نشست تنظیم بازار سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی اضافه کرد: براساس تعریف موجود از ضایعات محصولات کشاورزی، پس از برداشت به هر دلیلی که محصولات بدون استفاده و نامناسب برای بازار فروش باشند، جزو ضایعات تلقی می‌شوند. با این تعریف نقش سیاست‌های تنظیم بازار در کاهش ضایعات محصولات کشاورزی اهمیت دوچندان یافته و درصورتی که این محصولات پس از برداشت به درستی فرآوری و به موقع به بازار عرضه شود، ضمن تامین نیاز بازار داخلی، با فراهم سازی امکان صادرات، از تضرر تولید‌کنندگان جلوگیری می‌کند.
وی ادامه داد: آذربایجان شرقی از نظر سطح زیرکشت محصولات باغی، رتبه پنجم کشوری را در میان سایر استان‌ها، با ۱۲۰ هزار هکتار و ۲/۶ تولید محصولات باغی کشور با تولیدی بالغ بر۸۴۹ هزار تن داراست وایجاد صنایع تبدیلی فرآوری و بسته‌بندی را در راستای صدور محصولات کشاورزی، راهکاری اساسی برای ایجاد رقابت سالم در تولید و جلوگیری از کاهش قیمت تلقی می‌نماید.
محمدیان گفت: ۴۰۰ واحد فرآوری وبسته‌بندی محصولات کشاورزی در این استان به فعالیت مشغول و میزان فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن به بیش از ۲ میلیون تن افزایش یافته است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان صنایع تبدیلی را در تحقق ارزش افزوده بالا تاثیرگذار دانست و افزود: صنایع تبدیلی عامل مهمی در فرآوری محصولات کشاورزی بشمارآمده وبا تبدیل وفرآوری محصولات کشاورزی، ضمن تولید موادغذایی و سایر فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا، امکان نگهداری وحمل ونقل آن محصولات به بازارهای بین المللی نیزفراهم می‌آید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز