خبرگزاری کار ایران

نادر قشقایی:

امکان جریان سازی هنری در جشنواره‌های تجسمی وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۳۹۴۳۷

مجسمه‌ساز معتقد است: جشنواره‌ها تکرار می‌شوند؛ اما اینکه آیا بتوانند جریان ساز شوند یا خیر به مسائل بسیاری برمی‌گردد، برنامه ریزی و تمرکز در یک دبیرخانه فعال می‌تواند به جریان سازی جشنواره کمک کند.

ایلنا: نادر قشقایی، مجسمه ساز، با اشاره به اینکه مجسمه سازی با توجه به شرایط بین‌المللی و داخلی مسیر خود را طی می‌کند، اعلام کرد: امروز رویکرد متفاوتی در مجسمه سازی دیده می‌شود و هنرمندان با بیان فردی و نگاه جستجوگر و اندیشمند، ارتباط با مفاهیم و نگرش‌های نوین در هنر معاصر را دنبال می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از حوزه هنری، این هنرمند ادامه داد: با توجه به ۵۱۵ عضوی که انجمن مجسمه سازان دارد و از این منظر که رشته‌ای در دانشگاه ایجاد شده و مجسمه سازی جایگاه خود را در جامعه هنری یافته است، این هنر همتای سایر هنر‌ها در حال حیات است.
وی گفت: علاوه بر این در بسیاری از سمپوزیوم‌ها و جشنواره‌ها، مجسمه ساز‌ها حضوری فعال دارند. دلیلش می‌تواند این باشد که مجسمه سازی جنبه ۳ بعدی دارد و نگرش نو و زمینه تفکر جدیدی را ارائه می‌دهد که شاید در گذشته کمرنگ‌تر بوده است.
این هنرمند اظهار داشت: با توجه به محدودیت‌هایی که در بخش‌های مختلف هنری وجود دارد هنرمندان بخش حجم نیز از این نظر مبرا نیستند. بخش مجسمه سازی به لحاظ نوع متریال، فضای نگهداری و... احتیاج به یکسری امکانات و شرایطی دارد که بخش دولتی در این زمینه می‌تواند کمک بسیاری کند.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت اجرایی و تفکر ساماندهی این آثار و نوع انتخاب این مدیریت‌ها مناسب نیست، گفت: اگر قرار باشد در مجموعه‌ای به فردی اعتماد شود این شخص باید کسی باشد که تخصص لازم را داشته باشد. اما در عرصه‌های هنری انتخاب مدیریت‌ها به نوعی صورت می‌گیرد که شاید با مبانی فکری او هماهنگ نباشد و این امر باعث تکرار دایره مشکلات می‌شود.
قشقایی در پاسخ به این سوال که نگاه به مجسمه‌سازی بیشتر هنری است یا کاربردی، گفت: این نگاه هم هنری و هم کاربردی می‌تواند باشد. بیشتر فارغ التحصیلان این رشته یا حتی رشته‌هایی مثل نقاشی و تئا‌تر تا زمانیکه امکانات فراهم نباشد، به سمت بازار کار می‌روند و به وجه کاربردی آن می‌پردازند و با درآمد حاصله به انجام کارهای هنری می‌پردازند. بنابراین هر دو از هم متاثر هستند.
این مجسمه ساز با بیان اینکه هنر مجسمه سازی در این سال‌ها جای خود را باز کرده و هنرمندان آن در بخش داخلی و بین‌المللی با شرکت در بینال‌ها توانسته‌اند جایزه‌های بسیاری را از آن خود کنند، اظهار کرد: متاسفانه در این بخش اطلاع‌رسانی مناسبی صورت نگرفته است. هنرمندان به خلق اثر می‌پردازند اما حمایت و مدیریت هنری است که می‌تواند این فعالیت‌ها را برجسته کرده و راه پیشرفت را برای آن‌ها هموار سازد.
وی موضوعاتی که برای جشنواره‌ها درنظر گرفته می‌شود را بسیار کلی دانست و گفت: اگر سوژه را متناسب با گرایش هنری انتخاب کنند، در این صورت زایش هنری بهتری صورت خواهد گرفت. در حقیقت سوژه با توجه به فرم باید در نظر گرفته شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: مدیریت هنری در جامعه ما مسیر مناسبی را برای انتخاب افرادی که مجموعه‌های هنری را به درستی هدایت کنند، نمی‌پیماید.
نادر قشقایی متولد ۱۳۳۶ تهران است. او دارای دیپلم از هنرستان هنرهای زیبا، فارغ‌التحصیل دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته مجسمه‌سازی، فوق‌لیسانس تجربی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، کار‌شناس و مشاور شورای علمی حجم‌سازی سازمان زیباسازی شهر تهران، عضو رسمی مرکز هنرهای تجسمی حوزه‌ هنری، عضو هیئت مدیره انجمن مجسمه‌سازان ایران و مسئول واحد مجسمه‌سازی مرکز هنرهای تجسمی است. برپایی نمایشگاه‌های انفرادی و شرکت در نمایشگاه‌های جمعی در داخل و خارج از کشور از جمله فعالیت‌های نمایشگاهی قشقایی هستند.
او برنده اول مسابقات سراسری در شهرستان تبریز برای اجرای تندیس «رهایی» / شهرستان تبریز/ سال ۱۳۶۷، نفر اول مسابقات سراسری در ارتباط با شهرستان خرمشهر «انسان و پرنده» سال ۱۳۶۸، نفردوم مسابقات مجسمه‌سازی در ارتباط با استاد شهید مرتضی مطهری/ اسفند ۱۳۶۸، نفر اول مسابقات مجسمه‌سازی در ارتباط با مبارزین فلسطین انتفاضه، نفر اول مجسمه عروج انسان و پرنده/ خرمشهر/ ۱۳۷۲، رتبه ممتاز از دفتر حفظ و آثار و ارزشهای دفاع مقدس/ ۱۳۷۴، نفر اول و سوم در مسابقات سراسری تندیس سپاه آفرین از انجمن مدیران صنایع ایران/ سال ۱۳۷۴، نفر اول و دوم در مسابقات سراسری طرح بنای یادبود سرداران شهید در کرمان ۱۳۷۶ است. این مجسمه‌ساز همچنین منتخب در ساخت انتفاضه میدان فلسطین تهران است.
ششمین دوسالانه تجسمی هنر جوان با تمدید مهلت ارسال تا ۳۰ دی ماه، اردیبشهت ماه ۱۳۹۲ در تهران برگزار خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز