خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

ساعقه سبب آتش‌سوزی در تالاب میقان شده است / آتش‌سوزی در نیزارها یک پدیده عادی محسوب می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۵۰۹۷۷

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه بر اساس مشاهدات عینی و گزارش‌هایی که از سوی محیط‌بانان در محل آتش‌سوزی تالاب میقان ارسال شده ساعقه در 2 نقطه باعث آتش‌سوزی شده است، گفت: بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که علت آتش‌سوزی تالاب میقان ناشی از عوامل طبیعی بوده است. پس از رخداد ساعقه و ایجاد آتش در تالاب میقان، آتش‌سوزی توسعه پیدا کرده و به سطح نیزارهای خشک این تالاب رسیده است. در نتیجه سبب شده است تا حدود 7 تا 8 ساعت شاهد آتش‌سوزی در محدوده تالاب میقان باشیم.

یوسف یوسفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افزود: این پدیده در نیزارها، یک پدیده عادی محسوب می‌شود. در تالاب میقان این دومین دفعه و یا سومین دفعه است که آتش‌سوزی اتفاق میافتد. حال ممکن است بخشی از این آتش‌سوزی‌ها به صورت عمدی و بخشی از آنها نیز به صورت طبیعی باشد. باید در نظر داشت که محدوده اکوسیستمی که نیزار باشد، آتش‌سوزی جزئی از فرایند طبیعی آن است. چرا که نیزارهایی که سالانه رشد کرده‌اند خشک می‌شوند و نی‌های جدید مجدداً جوانه می‌زند و رشد می‌کند و در نهایت بر اثر رویش نی‌ها یک توده طبیعی ایجاد می‌شود. بنابراین باید بخش‌هایی که از نی‌ها که رشد کرده و خشک شده‌اند، حذف شوند.

وی ادامه داد: در چنین شرایط نی‌هایی خشک شده‌اند، آمادگی و پتانسیل برای آتش‌سوزی داشته‌اند. در سال 1396 نیز که آتش‌سوزی دفعه پیشین در تالاب میقان اتفاق افتاد، با اینکه آتش‌سوزی در روز اتفاق داده بود و حتی با هواپیما اقدام به مهار آتش کردیم، اما با این حال چندان نتوانستیم در مهار آتش موفق عمل کنیم. در نهایت قسمت‌های نیزار منطقه سوخت و چند ماه مجدد رویش یافته و رشد پیدا کرد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این رخداد جزئی از اکوسیستم منطقه است و تنها مختص به تالاب میقان نیست. در سایر تالاب‌ها و رودخانه‌هایی که نیزار وجود دارد، چنین اتفاقاتی رخ می‌دهد و پس از رخداد آتش‌سوزی و بعد از گذر چند ماه نیزارها مجدداً رشد می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: چنین آتش‌سوزی‌هایی می‌تواند طبیعی یا انسانی باشد. این فرایند مسبوق به سابقه است و در چند ماه آینده مجدداً رشد خواهد کرد. البته باید در نظر داشت در بازه زمانی 2 تا 3 سال آینده دیگر آتش‌سوزی در تالاب میقان اتفاق نخواهد افتاد و در این رابطه اقدام خاصی نمی‌توان انجام داد. چرا که رشد نیزارها یک رشد سبز خواهد بود و آنقدر حجم آن زیاد نخواهد بود که سبب آتش‌سوزی شود. باید در نظر داشت که آتش‌سوزی جزئی از اکوسیستم نیزارها در کنار تالاب‌ها است و معمولاً تکرار می‌شود و یک اتفاق عادی است. اما اگر بتوان این خسارت و وقوع آتش‌سوزی را به صفر رساند، بسیار اتفاق خوشایندی خواهد بود.

یوسفی تصریح کرد: اگر قرار باشد که مجدداً آتش‌سوزی در تالاب میقان رخ ندهد، باید مطالعات دقیقی در این خصوص انجام شود. در این شرایط به مطالعات کارشناسی نیاز است تا فرایند مطالعه بر اساس آن شکل بگیرد و مشخص شود که با چه روش‌هایی باید فرایندهای جلوگیری از ایجاد آتش‌سوزی اجرایی شود. در حال پیگیری مطالعات در این حوزه هستیم تا بتوانیم فرایندی را ایجاد کنیم و تدابیری را بیندیشیم تا دیگر چنین اتفاقاتی رخ ندهد و آتش‌سوزی تکرار نشود. باید در نظر داشت که تاکنون بر روی این موضوعات مطالعات انجام نشده است و بنابراین باید بر روی آنها تفکر و مطالعه ایجاد شود.

وی بیان داشت: یکی از این روش‌هایی که وجود دارد این است که در منطقه آتش‌بُر ایجاد شود. هنگامی که آتش‌بُر ایجاد شود و نیزارها به پازل‌های مختلفی تقسیم گردد، اگر آتش‌سوزی در یکی از پازل‌ها رخ دهد، هنگامی که به آتش‌بُر می‌رسد دیگر آتش به سایر پازل‌ها سرایت نخواهد کرد. البته در تالاب میقان با توجه به اینکه یک منطقه باتلاقی است و آب وجود دارد، در جاده و یا کانالی که برای آتش‌بُر احداث می‌شود، باید هر ساله داخل آنها از نی پاک‌سازی شود. چرا که اگر نی داخل جاده یا کانال باشد، دوباره ارتباط بین پازل‌های آتش‌بُرها برقرار می‌گردد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با تأکید بر اینکه نیزارها پتانسیل تبدیل شدن را دارند، اضافه کرد: می‌توان نیزارها را برداشت کرد تا به محصولات دیگر تبدیل شوند و از آنها استفاده بهینه شود. چنین فرایندی هم از آتش‌سوزی جلوگیری خواهد کرد، هم آلودگی هوا کاهش پیدا می‌کند و هم می‌توان اکوسیستم را حفظ کرد. حتی می‌توان به عنوان کمپوست از نی‌ها استفاده کرد. در گذشته نیز در منطقه دیگری از تالاب میقان از نی‌ها به عنوان بادشکن استفاده شده و با ایجاد این بادشکن‌ها، حرکت شن‌های روان نیز تحت کنترل درآمده است. بنابراین باید مطالعات جامعی انجام شود تا بتوان تهدیدهای موجود را مدیریت کرده و از آنها به عنوان فرصت استفاده کرد. 

ساعقه سبب آتش‌سوزی در تالاب میقان شده است / آتش‌سوزی در نیزارها یک پدیده عادی محسوب می‌شود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز