خبرگزاری کار ایران

یک مسئول اعلام کرد؛

هشدار دامپزشکی استان مرکزی نسبت به افزایش کانون‌های بیماری تب برفکی

asdasd
کد خبر : ۱۴۲۲۲۷۰

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی نسبت به افزایش کانون‌های بیماری تب برفکی در این استان هشدار داد و گفت: در سال جاری وضعیت بیماری تب برفکی در بین دام‌های استان روند طبیعی داشته، اما در ماه‌های اخیر تعدادی کانون بیماری مشاهده شده است.

به گزارش ایلنا، مهدی جان‌محمدی افزود: بنابراین نیاز است دامداران برای جلوگیری از شیوع این بیماری در استان موارد بهداشتی، انجام واکسیناسیون دام‌ها و ضدعفونی جایگاه دام در دامداری‌ها و روستاها را در دستور کار قرار دهند و از نقل و انتقال دام به صورت غیربهداشتی و بدون هماهنگی با دامپزشکی به شدت خودداری کنند.

وی ادامه داد: دامداران استان باید ضمن رعایت اصول امنیت زیستی، از خرید و فروش و جابجایی و حمل و نقل دام، تماس با دلالان دام و میادین دام و حضور در مناطق پرخطر و پرتراکم دام به شدت خودداری کنند. همچنین هرگونه تلفات را به شکل بهداشتی دفن کرده و موارد مشکوک را به دامپزشکی محل اطلاع‌رسانی کنند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی اظهار داشت: اجرای طرح پایش فعال توسط کارشناسان دامپزشکی این استان و غیرفعال توسط بخش خصوصی و دامداران، هماهنگی با دهیاران برای دفن بهداشتی از برنامه‌های این اداره‌کل برای مقابله با بیماری تب برفکی در استان است.

جان‌محمدی تصریح کرد: آموزش دامداران برای دفن بهداشتی دام‌های تلف شده و جلوگیری از رهاسازی دام‌های تلف شده در طبیعت و و تهیه سمپاش برای سم پاشی جایگاه دام‌ها و دامداری‌ها در سطح روستاهای استان از دیگر برنامه‌های این اداره‌کل برای مقابله با بیماری تب برفکی در استان است.

وی بیان داشت: شیوع بیماری تب برفکی در سطح کشور و استان مرکزی خسارت‌های اقتصادی جبران ناپذیری را برای دامداران و استان به همراه داشته و جلوگیری از نقل و انتقال دام در استان در کنار اجرای طرح‌های واکسیناسیون و ضد عفونی دامدارای‌ها، نقش بسزایی در جلوگیری از شیوع این بیماری در استان برعهده دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره‌کل دامپزشکی استان مرکزی تأکید کرد: در سال جاری 213 هزار و 461 دام سنگین و یک میلیون و 128 هزار و 693 دام سبک علیه بیماری تب برفکی واکسینه شدند و اکنون نیز عملیات واکسیناسیون توسط بخش خصوصی و دولتی در حال انجام است.

جان‌محمدی به حجم ضدعفونی کردن جایگاه‌های دام در استان مرکزی در مقیاس سطح اشاره کرده و ابراز داشت: از سال جاری تاکنون 300 هزار مترمربع جایگاه دام در سطح استان ضدعفونی شده است. این فرایند از دیگر اقدامات مجموعه دامپزشکی برای جلوگیری از شیوع تب برفکی است.

وی اضافه کرد: واکسن مورد نیاز برای واکسیناسیون دام‌های استان مرکزی علیه بیماری تب برفکی در استان به میزان کافی تهیه شده و دامداران برای سرعت بخشیدن به فرایند واکسیناسیون می‌توانند با مراجعه به مراکز واکسیناسیون بخش خصوصی شهرستان نسبت به واکسیناسیون دام‌های خود اقدام کنند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز