خبرگزاری کار ایران

عضو کمیسیون عمران در گفت وگو با ایلنا:

مجلس جایی برای رفتارهای تلافی جویانه نماینده ها نیست

asdasd
کد خبر : ۳۰۷۸۲۳

عضو کمیسیون عمران با اشاره به نامه اخیر رییس کمیسیون عمران برای به جریان انداختن استیضاح وزیر راه و شهرسازی پس از اخبار منتشر شده مبنی بر رد صلاحیت وی از انتخابات نظام مهندسی، گفت:‌ اکثر اعضای کمیسیون عمران مخالف استیضاح آخوندی هستند و مجلس محلی برای رفتارهای تلافی جویانه نماینده ها نیست.

عبدالکریم حسین زاده در گفت و گو با خبرنگار ایلنا با بیان اینکه به محتوا و فرم موضوع این نامه رییس کمیسیون عمران اعتراض داریم،‌ اظهار کرد: در فضای مهندسی و عمرانی با اعداد و ارقام و درصد پیشرفت فیزیکی سرو کار داریم و اظهارات باید براساس مستندات باشد.

وی با تاکید بر اینکه پروژه های عمرانی براساس شرایط مالی و اعتباری پیشرفت فیزیکی خواهند داشت،‌ادامه داد: در حالی که از سال 64 تا 84 میزان تخصیص بودجه عمرانی چیزی حدود 60 تا 80 درصد بوده و حتی در مقطعی به 90 درصد هم رسیده اما از سال 92 تا به امروز شاهد آن بودیم که میزان تخصیص بودجه عمرانی به کمتر از 14 درصد رسیده است.

حسین زاده افزود:‌ از سال 92 به بعد عالی ترین درصد تخصیص بودجه عمرانی با توجه به افت قابل توجه درآمدهای دولت چیزی حدود 25 درصد بوده است بنابراین با توجه به این شرایط مالی نمی توان انتظار سرعت در پیشرفت فیزیکی پروژه ها را داشت.

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه نمایندگان مجلس براساس اصل 76 در مقابل حقوق ملت و شهروندان مسئول هستند،‌ گفت: نمایندگان مجلس موکل شهروندان هستند و در قبال مسئولان هم وظایفی دارند و نمی توانیم در این شرایط بحران مالی مسئولان را تحت فشار بگذاریم.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس آزاد هستند در امور مختلف برای حفظ حقوق ملت اظهار نظر کنند،  گفت:‌براساس ماده قانونی اصلی 84 نمایندگان مجلس حق اظهار نظر را دارند اما موضوع این است که نمایندگان مجلس به عنوان کسانی که قانون تدوین می کنند باید قانون مصوب را هم به درستی اجرا و رعایت کنند.

حسین زاده افزود:‌ براساس ماده 223 هیات رییسه مجلس طرح استیضاح را به کمیسیون مربوطه برای بررسی موارد در بازه زمانی 7 روزه ارسال می کند البته در این ماده اشاره ای نشده است که رییس کمیسیون باید طرح را بررسی کند و بررسی طرح استیضاح توسط اعضای کمیسیون عمران و نه فقط رییس کمیسیون انجام شود و اگر تعداد امضا کنندگان بیش از 10 نفر باشد موضوع استیضاح در صحن علنی مطرح می شود. اصل 223 نقشه راه نمایندگان مجلس در روند استیضاح است اما در جریان استیضاح وزیر راه و شهرسازی این اصل رعایت نشده است.

عضو کمیسیون عمران با بیان اینکه مجلس نباید به جایی برای رفتار تلافی جویانه نمایندگان تبدیل شود،‌ گفت:‌ اکثر اعضای کمیسیون عمران مخالف استیضاح وزیر راه و شهرسازی هستند و معتقدیم با توجه به وضعیت تخصیص بودجه ها و شرایط موجود و نه شرایط ایده آل، کارکرد این حوزه عقلانی شده  است.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه صلاحیت مهدی هاشمی،  رییس کمیسیون عمران برای حضور در انتخابات نظام مهندسی تایید شده است،‌ احتمال تغییر رویه در جریان استیضاح وزیر راه وش هرسازی وجود دارد،  گفت: بعید می دانم تغییر رویه ای در جریان استیضاح آقای آخوندی رخ دهد اما قطعا استیضاح وزیر راه وشهرسازی در صحن علنی مجلس به نتیجه نمی رسد.    

       

 

 

 

 

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز