خبرگزاری کار ایران

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با ایلنا:

تحریک تقاضا نباید به صورت پرداخت وام باشد / به دلیل طولانی شدن اجرای برجام، زمان انتظار در کشور طولانی شد

asdasd
کد خبر : ۳۱۴۰۲۸

ر حال حاضر در اقتصاد ایران تقاضای پنهان وجود دارد اما به دنبال توافق هسته‌ای تقاضا، انتظار دارد قیمت‌ها کاهش پیدا کند. به دلیل طولانی شدن اجرای برجام، زمان انتظار، طولانی شد.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تصمیم دولت برای رونمایی از بسته خروج از رکود، گفت: چوت دولت در ارائه این قبیل بسته‌ها سعی می‌کند بر اساس واقعیات و اتفاقات روز تصمیم‌گیری کند، نیازی به هماهنگی با مجلس و کمیسیون اقتصادی نیست.
ابراهیم نکو با اشاره به رکود حاکم بر اقتصاد کشور، اظهار داشت: در اقتصاد گاهی در یک بازه زمانی، تقاضا با کاهش مواجه می‌شود اما این به این معنا نیست که تقاضا وجود ندارد. تقاضا وجود دارد اما با توجه به انتظاراتی که دارد در مقاطعی ترجیح می‌دهد که ریسک نکند.
وی افزود: در حال حاضر در اقتصاد ایران تقاضای پنهان وجود دارد اما به دنبال توافق هسته‌ای تقاضا، انتظار دارد قیمت‌ها کاهش پیدا کند. به دلیل طولانی شدن اجرای برجام، زمان انتظار، طولانی شد. تولیدکنندگان نیز با انباشته شدن انبارها مواجه شدند که در نتیجه تولید را کاهش دادند و حتی تعدیل نیرو کردند.
این نماینده مجلش کاهش تقاضا را به دلیل کمبود منابع مالی از سوی خریداران ندانست و تاکید کرد: نباید تحریک تقاضا به صورت پرداخت وام به خریداران باشد زیرا پرداخت وام بر حجم مشکلات می‌افزاید.
نکو ادامه داد: انتظار کاهش قیمت از سوی تولیدکنندگان، انتظار درستی نیست زیرا با توجه به هزینه‌های فعلی، کاهش قیمت‌ها برای تولیدکنندگان به صرفه نخواهد بود و به اجبار و با دستور نیز نمی‌توان قیمت‌ها را کاهش داد. متقاضیان نیز به مرور وقتی متوجه شوند که انتظار کاهش قیمت محقق نشده است برای خرید اقدام خواهند کرد.
دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تقاضا را نیز به اجبار و با پرداخت وام نمی‌توان وادار به خرید کرد زیرا چنین تقاضایی در بازار پایدار نخواهد بود.
وی با اشاره به کاهش قدرت خرید کارمندان و مزدبگیران در سال‌های گذشته اظهار داشت: یکی از راه‌های مناسب برای تحریک تقاضا این است که به مرور و به صورت مدیریت شده دستمزد‌ها افزایش پیدا کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز