خبرگزاری کار ایران

دبیر انجمن دارو سازی ایران در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

ضرورت برنامه ریزی برای هدایت سرمایه گذاران خارجی به صنعت دارو

asdasd
کد خبر : ۳۲۷۴۸۳

عدم جذب سرمایه گذار خارجی در حوزه دارو در دوره های پیشین باید آسیب شناسی شود.

مهدی سجادی، دبیر انجمن داروسازان ایران در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به ضرورت بهینه سازی چرخه سرمایه‌گذاری در صنعت دارو اظهار داشت: آنچه که از فضای حاکم بر اقتصاد دارو و علی الخصوص تجارت خارجی این صنعت قابل استنتاج است، این است که هر چند فعالیت‌های ارزشمندی در زمینه جذب سرمایه گذار خارجی به این صنعت صورت گرفت ولی متاسفانه در سالهای اخیر نتوانستیم به میزانی که شایسته این صنعت است، سرمایه گذاران خارجی را به این حوزه هدایت کنیم.

به گفته سجادی، صنعت داروسازی در همه جای دنیا یکی از صنایع پیشرو، دانش بنیان و استراتژیک است که از لحاظ اقتصادی، ارزش افزوده بالایی را برای کشورها ایجاد می‌کند و حتی از نظر سودآوری در میان صنایع مختلف در دنیا، بعد از نفت، گاز و پتروشیمی، می تواند بالاترین جایگاه را به خود اختصاص دهد.

وی اضافه کرد: صنعت دارو در ابعاد مختلف اعم از تولید، توزیع و حتی صادرات باید به سمت جذب سرمایه گذاری های بین‌المللی پیش برود. سرمایه‌گذاری شرکت‌های معتبر دنیا در حوزه های مختلف صنعت داروسازی می تواند زمینه ساز انتقال تکنولوژی، دانش مدیریت برندسازی جهانی، هدایت بازاهای خارجی به سمت استفاده از فنآوری های داخلی و توسعه سیستم های توزیع باشد.

سجادی افزود: متاسفانه در سال های اخیر که اقتصاد و مدیریت کشور با فشار مضاعف تحریم‌های بین المللی دست و پنجه نرم می‌کرد، فراموش کردیم که  اقتصاد دارو، قوانین خاص خود را دارد و بهینه شدن چرخه سرمایه گذاری، یکی از شروط اصلی برای تحقق توسعه، رونق تولید ملی و ارز آوری است

دبیر انجمن داروسازان ایران ادامه داد: تنها در شرایطی که مقصد بخشی از پول های آزاد شده، صنایع دارویی باشد، می‌توانیم به فرصت های اقتصادی فراهم شده ناشی از رفع تحریم ها بعنوان موتور محرکه این صنعت نگاه کنیم.

وی با اشاره به دیگر عوارض تحریم بر صنعت داخلی اضافه کرد: تحریم موجب شد سرعت انتقال تجربه های بین المللی در حوزه مدیریت با سرعت پایین تری به داخل کشور انتقال پیدا کند و طبیعتا هر چه نگرش های مدیریتی قدیمی تر باشد، بی شک از سرعت توسعه صنایع کاسته می شود.

به گفته سجادی، بهره برداری درست و هوشمندانه از پول های آزاد شده به معنای آن است که سرمایه گذاری در محصولات استراتژیک را توسعه دهیم. باید با نوسازی خطوط تولید، بهسازی تکنولوژی و تسهیل مسیر انتقال فناوری و دانش فنی زمینه های جهش صنعت دارو را فراهم کنیم.

وی با اشاره به فسیل بودن برخی دیدگاه های تنگ نظرانه، اضافه کرد: اینکه از دارایی ها و منابع بدست آمده از برجام، به درستی استفاده کنیم و جلوی فرصت سوزی ها را بگیریم، به خود ما و نوع سیاستگذاری های  ما باز می گردد. آینده صنعت دارویی کشور بعد از دوره تحریم، به میزان موفقیت سیاستگذاران در جذب سرمایه های خارجی وابسته است. عدم جذب سرمایه گذار خارجی در حوزه دارو در دوره های قبلی باید آسیب شناسی شده و مورد بازشناسی ویژه قرار گیرد.

سجادی در پایان تاکید کرد: برای سرعت بخشیدن به رشد صنایع، می توان از پتانسیل تولید تحت لیسانس با فرض الزام به صادرات به کشورهای منطقه بهره برداری کنیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز