خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در نشست مدیران وزارت جهاد کشاورزی:

باور نمی‌کردیم قیمت‌ نفت از ۶۰ دلار پایین‌تر بیاید

asdasd
کد خبر : ۳۳۱۱۷۸

معاون‌اول رییس‌جمهور تاکید کرد که هیچ‌گاه باور نمی‌کردند قیمت نفت از 60 دلار پایین‌تر بیاید.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری در نشست معاونان و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید خطوط قرمزی را ترسیم و آن را به دستگاه‌ها و سازمان‌های زیرمجموعه خود ابلاغ کند تا برنامه‌های توسعه کشاورزی با رعایت این خطوط قرمز انجام شود و منابع پایه کشور با آسیب مواجه نگردد.

وی با اشاره به گزارش‌های ارائه شده توسط معاونین و مدیران وزارت جهاد کشاورزی، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی از مجموعه‌هایی است که شاخص عملکرد مثبت و امیدوار کننده‌ای دارد و نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور داشته است.

معاون اول رییس جمهور همچنین با بیان اینکه دولت پیش‌بینی‌ها را برای کاهش قیمت نفت کرده بود، افزود: البته هیچ‌گاه باور نمی‌کردیم قیمت نفت از ۶۰ دلار پایین‌تر بیاید این در حالی است که قیمت هر بشکه نفت امروز به حدود ۳۰ دلار رسیده است.

جهانگیری افزود: اینکه چرا این اتفاق رخ داده است یک موضوع جدی است و کشورهای تولید کننده نفت از این جریان به شدت آسیب دیده‌اند و نگران وضعیت اقتصادی خود هستند.

وی تصریح کرد: علی رغم این اتفاقات، در برخی از بخش‌های اقتصادی کشور همچنان شاهد روند رو به رشد بوده‌ایم که یکی از این بخش‌ها بخش کشاورزی است که در شش ماه نخست سال توانست بار بسیاری از بخش‌های دیگر را نیز بر دوش بکشد تا همچنان شاهد رشد مثبت اقتصادی کشور باشیم.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه اقتصاد کشور نیازمند برنامه ریزی و کارهای اساسی است، به سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی اشاره و خاطرنشان کرد: این سیاست‌ها فقط برای شرایط تحریم نیست بلکه در همهٔ دوران‌ها و در شرایط مختلف می‌تواند اقتصاد کشور را مدیریت کند و رشد پایدار، اشتغالزایی، توسعهٔ صادرات و شاخص‌های مثبت را به همراه داشته باشد.

جهانگیری ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی سهم و نقش عمده‌ای در اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی دارد و از مدیران این بخش انتظار داریم که به وزیر جهاد کشاورزی کمک کنند تا اهداف مورد نظر محقق گردد.

وی مجموعه مدیران وزارت جهاد کشاورزی را مدیرانی توانمند و مجرب توصیف کرد و افزود: در این دوره که مدیران مجرب در دستگاه‌های اجرایی بر سر کار هستند چند رسالت مهم بر دوش ماست که باید به طور جدی به آن بپردازیم.

معاون اول رییس جمهور بازگرداندن اقتصاد کشور به ریل صحیح را یکی از رسالت‌های مهم مدیران با تجربهٔ کشور عنوان کرد و گفت: به دلیل سیاست‌های غلط در سالهای گذشته، کشور امروز با مشکلاتی مواجه است که باید به دنبال اصلاح این مشکلات باشیم و شاخص‌های منفی را به روند مثبت تبدیل کنیم.

جهانگیری ضرورت تربیت مدیرانی جوان، با نشاط و پرتوان را برای آیندهٔ کشور مورد تاکید قرار داد و گفت: با بازنشستگی مدیران مجرب کشور، لازم است جوانانی پرانرژی که در کنار مدیران مجرب تربیت شده‌اند وظایف را بر عهده بگیرند و مدیریت امور کشور در دست جوانان کارآزموده قرار گیرد.

وی با اشاره به تنوع وظایف در بخش کشاورزی و مسئولیت سنگینی که بر عهده این بخش است، خاطرنشان کرد: متاسفانه گاهی که با افزایش قیمت در برخی محصولات کشاورزی و یا وجود آفات در بخش کشاورزی و دام مواجه می‌شویم، عده‌ای سعی می‌کنند این مشکلات را بزرگ نمایی کنند که در حقیقت این کار موجب می‌شود تا زحمات دست اندرکاران بخش کشاورزی نادیده گرفته شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: اگر تنوع وظایف و فعالیت‌ها در وزارت جهاد کشاورزی و سازمان‌های ذیربط این وزارتخانه به اطلاع عموم رسانده شود، آنگاه مردم با کار‌ها و وظایف طاقت فرسای این وزارتخانه آشنا خواهند شد و وجود برخی ایرادات جزئی باعث نادیده گرفتن عملکرد مثبت این بخش نخواهد شد.

جهانگیری در ادامه یکی از مهم‌ترین موضوعات در بخش کشاورزی را مدیریت منابع آب عنوان کرد و گفت: بحران‌های آیندهٔ کشور از جمله بحران آب و مسائل زیست محیطی هر کدام به نوعی با وزارت جهاد کشاورزی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم مربوط می‌شود و این بر اهمیت وظایف وزارت جهاد کشاورزی افزوده است.

وی ضرورت هماهنگی میان سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو درخصوص مدیریت منابع آب را مورد تاکید قرار داد و افزود: میزان استفاده از آب‌های زیرزمینی می‌تواند آیندهٔ کشور را به خطر بیاندازد و باید حتماً‌ برای این موضوع تدابیری اندیشیده شود.

معاون اول رییس جمهور همچنین بر لزوم استفاده از دستاوردهای علمی و تکنولوژی در بخش کشاورزی تاکید کرد و گفت: بالابردن بهره وری و افزایش راندمان تولید یکی از موضوعات پراهمیت است که در اقتصاد مقاومتی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

جهانگیری اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی طرح‌های خوبی را برای اجرای سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ارائه داده که لازم است این طرح‌ها به طور جدی پیگیری شود تا شاهد به نتیجه رسیدن آن‌ها باشیم.

وی توسعه دامداری و ساماندهی و مدیریت فرایند تولید و عرضه شیر را یکی از برنامه‌های مهم دولت برشمرد و با اشاره به مشکلاتی که پیش روی دامداران و تولید کنندگان شیر وجود دارد، گفت: البته مسائل اقتصادی را نمی‌توان با دستور مدیریت کرد اگرچه این موضوع نافی اقتدار دولت نیست اما به نظر می‌رسد برای توسعهٔ دامداری باید برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم و هم در زمینهٔ توانمندی تولید علوفه و نیز قیمت تمام شده علوفه و تغییر در سیاست‌های فعلی اقدامات لازم را انجام دهیم.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه بانک کشاورزی یکی از ابزارهای تقویت کننده برنامه‌های بخش کشاورزی است، خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور است که اشتغالزایی فراوانی دارد و بخش زیادی از تولید ناخالص کشور نیز مربوط به همین بخش است و نمی‌توان انتظار داشت که بانک کشاورزی به تنهایی بتواند از اقدامات و فعالیت‌های بخش کشاورزی پشتیبانی کند بنابراین لازم است بانک مرکزی راهکارهایی در این زمینه بیاندیشد تا بتوان توانمندی و سرمایهٔ بانک کشاورزی را افزایش داد.

جهانگیری با اشاره به حجم بدهی‌های دولت به نظام بانکی و نیز بالابودن میزان معوقات بانکی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم اقتصاد کشور را به حرکت درآوریم لازم است تحولاتی در نظام بانکی طی برنامهٔ ششم ایجاد کنیم و البته نمود این تحول باید در بودجهٔ سال ۹۵ مشاهده شود.

وی افزود: حجم بدهی‌های دولت ۳۸۰ هزار میلیارد تومان است و این رقم غیر از بدهی‌های برخی وزارتخانه‌ها که در حدود ۵۰ میلیارد دلار می‌شو به بانک مرکزی است. این مشکلات مربوط به دولت گذشته است که به این دولت به ارث رسیده و البته این موضوع بدین معنا نیست که این وضعیت قابل اصلاح نیست بلکه ما مصمم هستیم که راه‌های نادرست گذشته را اصلاح کنیم.

معاون اول رییس جمهور به موضوع ضایعات محصولات کشاورزی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: گفته می‌شود میزان ضایعات محصولات کشاورزی از تولید تا مصرف حدود ۲۰ درصد است و این به معنای هدر رفتن حجم زیادی از منابع آبی کشور است.

جهانگیری بر ضرورت برنامه ریزی در جهت جلوگیری از ضایعات محصولات کشاورزی تاکید کرد و گفت: برای این امر نیازمند توسعهٔ صنایع تبدیلی و شبکهٔ توزیع مناسب هستیم و لازم است وزارت صنعت و نظام بانکی نیز برای بکارگیری صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ورود پیدا کنند.

وی انجام برخی اصلاحات را نیازمند اتخاذ تصمیمات شجاعانه دانست و گفت: البته نظام تبلیغاتی و رسانه‌ای کشور نیز باید از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی حمایت کند ضمن آنکه بسیاری از تصمیمات و سیاست گذاری‌های بخش کشاورزی می‌تواند در غالب اقتصاد مقاومتی انجام شود که در این صورت حمایت‌های مقام معظم رهبری و کل نظام نیز وجود خواهد داشت.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: انتظار ما از وزارت جهاد کشاورزی این است که با نشاط و جدیت برنامه‌های خود را دنبال کند تا همچنان شاهد درخشش بخش کشاورزی باشیم و سایر دستگاه‌های اجرایی بتوانند از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی که با وجود کمبود منابع برنامه‌های توسعه‌ای را دنبال کرده است، الگوبرداری کنند.

در این نشست وزیر جهاد کشاورزی نیز با بیان اینکه این وزارتخانه برنامهٔ جامع خود را در چارچوب اقتصاد مقاومتی به دولت تقدیم کرده است، گفت: علی رغم وجود برخی محدودیت‌ها، وزارت جهاد کشاورزی وظایف و تکالیف خود را با جدیت دنبال می‌کند.

حجتی کشاورزان را قشری مظلوم و زحمتکش توصیف کرد و گفت: فعالان بخش کشاورزی نیازمند پشتیبانی و حمایت دولت هستند.

در این جلسه برخی معاونین و مدیران ارشد وزارت جهاد کشاورزی به ارائهٔ گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های حوزهٔ مسئولیت خود پرداختند و پیشنهادات و چالش‌های پیش رو را تشریح کردند.

در ادامه این نشست روسای سازمان‌های شیلات، دامپزشکی، امور اراضی، امور عشایر، حفظ نباتات و مدیرعامل بانک کشاورزی نیز در سخنانی، مهم‌ترین مسائل و چالش‌های پیش روی این بخش‌ها را مطرح کردند و به بیان پیشنهادها و راهکارهای خود برای برون رفت از مشکلات پرداختند.

روسای سازمان‌های نظام مهندسی، دامپزشکی و صنفی نیز در این نشست گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی خود ارائه کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز