خبرگزاری کار ایران

مدیر عامل بانک تجارت خبر داد:

برقراری روابط کارگزاری با ۶۸ بانک خارجی/ گشایش ال سی با دلار ۳۶۰۰ تومانی

asdasd
کد خبر : ۴۵۷۳۲۹

مدیرعامل بانک تجارت گفت: پس از اجرایی شدن برجام ، با ابلاغ استانداردهای جدید ، بانک تجارت خود را ملزم به ایجاد تغییرات ساختاری در حوزه های نظارتی و شفاف سازی مالی دانست و پس از برجام با ۶۸ بانک خارجی روابط کارگزاری برقرار کردیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ محمدابراهیم مقدم مدیرعامل بانک تجارت صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به وظیفه ذاتی بانکها اظهار داشت: حمایت از تولید و صنعت در کشور از وظایف اصلی بانکهاست و یکی از برنامه های اصلی ما ، تکمیل سبد خدمات مالی بانک با هدف تامین نیازهای بنگاه های اقتصادی در راستای ارزش آفرینی و افزایش رضایت مشتریان است.

برقراری روابط کارگزاری با ۶۸ بانک خارجی پس‌از برجام

وی افزود: پس از اجرایی شدن برجام ، با ابلاغ استانداردهای جدید ، بانک تجارت خود را ملزم به ایجاد تغییرات ساختاری در حوزه های نظارتی و شفاف سازی مالی دانست و پس از برجام با ۶۸ بانک خارجی روابط کارگزاری برقرار کردیم.

مدیرعامل بانک تجارت خاطر نشان کرد: بانک تجارت اقدامات مختلفی در زمینه ساخت و هوشمند سازی مدارس و ساخت خانه های بهداشت انجام داده است و مهمترین رویکرد یک بانک خصوصی افزایش سود عملیات با هدف تامین منافع سپرده گذاران و سهامداران است.

وصول مطالبات معوق و تخصیص بهتر منابع از طریق استقرار سامانه اعتبار سنجی

وی افزود: آنچه بانک تجارت در کوتاه مدت دنبال می‌کند این است که با  افزایش سهم درآمدهای کارمزدی ، وصول مطالبات معوق و تخصیص بهتر منابع از طریق استقرار سامانه های پیشرفته اعتبارسنجی ، افق روشن تری از ثبات و پیشرفت بانک برای ذینفعان خود ترسیم کند.

مدیرعامل بانک تجارت تصریح کرد: در بانک تجارت استقرار حاکمیت شرکتی و انطباق با آخرین استانداردهای صنعت بین المللی بانکداری ، با جدیت آغاز شده است.

وی گفت: استانداردسازی گزارش حسابرسان داخلی مطابق الگوی موسسات حسابرسی معتبر بین المللی، طراحی مدل شفاف‌سازی فعالیت مشتریان بانک در راستای استقرار نظام مبارزه با پولشویی ، توسعه سیستم جامع اعتبارسنجی مشتریان  ، پیاده سازی نظام مدیریت امنیت اطلاعات ISMS ، افزایش سرمایه بانک جهت دستیابی به استاندارد نسبت کفایت سرمایه و تدوین صورت‌های مالی بانک مطابق با استاندارد بین‌المللی IFRS ، از دیگر برنامه هایی است که در دستور کار بانک تجارت قرار دارد .

ثبت شکایت بانک تجارت در دادگاه اتحادیه اروپا

مدیرعامل بانک تجارت  با اشاره به  ثبت شکایت این بانک در دادگاه اتحادیه اروپا برای مطالبه ی خسارات وارده در زمان تحریم ها با هدف صیانت از منافع سهامداران و مشتریان بانک گفت : ما حفاظت از منافع سپرده گذاران  ، مشتریان و سهامداران بانک را وظیفه خود می‌دانیم و از بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران به دلیل نقش آفرینی در شفاف سازی و انضباط صورت های مالی بانک ها  تقدیر می کنیم.

مدیرعامل بانک تجارت گفت: نباید بانک‌ها تنها به موضوع دریافت و پرداخت پول بپردازند و باید به گونه‌ای عمل کنند تا بتوانند همه خدمات را به بنگاه‌های اقتصادی ارائه دهند اعم از خدمات صرافی، بیمه‌ای و یا سایر خدمات.

وی افزود: باید به سمتی حرکت کنیم که مردم بتوانند خدمات بانکی خود را در داخل خانه انجام دهند و مشتری‌مداری جای شعبه‌مداری را بگیرد تا به نوعی در همه هزینه‌ها صرفه‌جویی شود. با الکترونیکی کردن خدمات میزان مراجعات به بانک‌ها وسازمان‌ها کاهش پیدا می‌کند وهزینه‌ها نیز کاسته خواهد شد.

هزینه مصرف کاغذ در بانکها بسیار بالا است

مقدم افزود: ایجاد شعب هم‌سطح خیابان با قیمت‌های تجاری بالا چندان لازم نیست و با ارائه خدمات الکترونیکی دیگرنیازی به این شعب نداریم. این در حالی است که هزینه مصرف کاغذ در بانکها بسیار بالا است و سالانه ارز زیادی از کشور خارج می شوند.

مسائل بانکی پس از برجام پله‌پله حل خواهد شد

وی افزود: به اعتقاد ما مسائل بانکی پس از برجام پله‌پله حل خواهد شد و بانک‌های بزرگ دنیا به ما می‌گویند استانداردهایتان را باید با استانداردهای جهانی تطبیق دهید اما این موضوع زمانبر است.

وی با اشاره به برگزاری مجامع بانک‌ها گفت: مجامع بانک‌ها مانند سال‌های قبل برگزار نشد که ناشی ازوضعیت اقتصادی در کشور بود که به همین نسبت در وضعیت اقتصادی تراز مالی بانکها نیز تاثیر گذاشت ضمن آنکه طراحی گزارش‌ها براساس IFRs باعث شد که سازمان حسابرسی اعلام کند آمادگی بررسی این کار را نداشته و نهایتاً بانک مرکزی و سازمان حسابرسی به توافق رسیدند تا ذخایر و استانداردهای مالی را از امسال آغاز کنند.

نرم‌افزار مبارزه با پولشویی نصب شد

وی گفت: تاکنون در این بخش در بانک تجارت ۹۰ نفر آموزش دیدند و نرم‌افزار مبارزه با پولشویی نیز نصب شده است. ما اولین بانکی هستیم که به لحاظ ارزشیابی تمامی ممنوع‌المعامله‌ها را کنترل می‌کنیم و کلیه امور را به صورت مکانیزه انجام می‌دهیم.

مدیرعامل بانک تجارت گفت: رتبه ما در حال حاضر هفت است اما باید براساس استانداردها به چهاربرسد و باید حداقل براساس بال۳ به ۱۲ برسیم و براساس بال ۲ به رتبه هشت اما هنوز به بال۲ نرسیده‌ایم.

ارائه تسهیلات به آسیب دیدگان پلاسکو تا پایان اسفندماه

مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به ارائه تسهیلات به آسیب‌دیدگان پلاسکو تصریح کرد: رقمی به ارزش ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال به آسیب دیدگان پلاسکو تا پایان اسفندماه پرداخت می‌شود و مجتمع نور خیابان طالقانی به سهامداری بانک‌های تجارت، پارسیان، صنعت و معدن، ملی و سپه در اختیار آسیب‌دیدگان آتش‌سوزی پلاسکو قرار خواهد گرفت.

مقدم با اشاره به رسالت بانکها برای جمع آوری پول های خرد و هزینه کرد آن در صنعت گفت:  اگر تولید صورت گیرد ولی ارایه دهنده و فروش خوب وجود نداشته باشد، مشکل ایجاد می شود. بنابراین بانکها مکلفند با کشورهای دنیا نیز ارتباط داشته باشند در حالیکه در سالهای تحریم بسیاری از استانداردهای گزارش دهی، پولشویی و کفایت سرمایه تغییر کرده ولی علیرغم اینکه تلاش کردیم این استانداردها را دریافت کنیم اما برخی مراجع بین المللی این اطلاعات و آموزش ها را در اختیار بانکها قرار ندادند.

مقدم افزود: تاخیر در برگزاری مجامع بانکها به دلیل الزام برای تغییر استانداردهای خود و حرکت به سمت استانداردهای جهانی بود؛ این در حالی است که صندوق بین المللی پول بانکهای دنیا را ملزم می کند که این استانداردها را رعایت کنند و تطبیق را انجام دهند به نحوی که نرم افزار مبارزه با پولشویی در بانک تجارت نصب شده است و به خوبی کنترل می شود.  

وی گفت:کسانی که در فهرست پولشویی در دنیا قرار دارند نباید در بانکها حساب داشته باشند؛ حتی افتتاح حساب در بانکهای دنیا ملزم به رعایت این استانداردها هستیم و باید انجام آن از سوی صندوق بین المللی پول کنترل شود البته اخیرا یوزانس های مدت دار برای ابزار تولید سه ساله شده است و البته مدت یوزانس هم از شش ماه به یکسال افزایش یافته است.

به گفته مقدم،  به ازای هر دلار ال سی باید ٣٦٠٠ تومان دریافت کنیم و وقتی افتتاح ال سی صورت گرفت بانک مرکزی فیش ارزی برای متقاضی ‌صادر می کند و در روز گشایش قطعی اعتبار نرخ روز ارز را رصد کرده و هر نرخی که کمتر بود ملاک تسویه قرار می گیرد.

بخش های مالی باید براساس IFRS شفاف شود

وی اظهار داشت: بخش های مالی باید براساس IFRS شفاف شود همان چیزی که در اقتصاد مقاومتی در یک بند به عنوان شفاف سازی ابلاغ شده است البته باید توجه داشت که این کار باید به تدریج انجام شود چراکه افراد باید آموزش بیینند.

مقدم گفت: در بخش الکترونیک نیز تلاش شده تا ارتباطات مالی را به سمت الکترونیکی شدن پیش بریم.

به گفته مقدم، مجامع بانکها با اصلاحاتی برگزار شد چراکه مجامع سال قبل بر اساس حسابرسی ها و ترازهای مالی بانکها ناشی از وضعیت اقتصادی بود به همین نسبت وضعیت اقتصاد، تراز مالی چیده شده بود ولی رعایت بخشی از IFRS را بر اساس فرم بانک مرکزی تکمیل شد که آن هم به خاطر ارتباط بانک مرکزی و بانک جهانی بود، پس بانکها آن فرم را پر کرد و به سازمان حسابرسی داد

  وی گفت: اما این سازمان آمادگی لازم را نداشت و بنابراین در نهایت توافق کردند تا در بخش ذخایر و استحکام مالی بخشی از این استانداردها  رعایت شود ولی نیاز داریم افزایش سرمایه بانکها صورت گیرد که در تلاشیم تا بتوانیم در دو بخش دولت و سهام عدالت افزایش سرمایه بدهیم.

افزایش سرمایه بانکها حتما باید نقدی باشد

وی اظهار داشت: افزایش سرمایه بانکها حتما باید نقدی باشد نه متکی بر دارایی ها بنابراین این نکته باید رعایت شود. اکنون بر اساس استاندارد بال دو باید کفایت سرمایه به هشت برسد در حالیکه اکنون ما چهار هستیم البته در بال سه باید این رقم به دوازده برسد.

مقدم گفت: می‌توانیم با فروش یک سوم دارایی ها این هزینه را تامین کنیم و البته سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که اگر دارایی فروخته نشود ۳۰ درصد مالیات خواهیم گرفت؛ ما هم مرتب آگهی منتشر می کنیم ولی متاسفانه خریدار نیست.  

وی تصریح کرد: وضعیت بانکها مرتبط با وضعیت رکود است و بانک مرکزی تلاش که ذخایر بانکها را طوری اعلام که ریسک و مطالبات معوق را پوشش دهند اما اگر مطالباتی دارای وثایق ملکی باشد به دلیل اینکه فروش نمی رود دچار مشکل می شویم.  

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز