خبرگزاری کار ایران

زنگنه:

به همکاری استراتژیک با توتال، چین و روسیه را ادامه می‌دهیم / مانعی برای ورود شرکت‌های آمریکایی وجود ندارد/ مردم در انتخابات تصمیم گرفتند سیاست‌های نفتی ادامه پیدا کند

asdasd
کد خبر : ۵۰۷۰۵۹

وزیر نفت ضمن تبریک امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی به مردم، رهبری و ریاست جمهوری از حمایت‌های دولت، اعضای کمیسیون انرژی مجلس و رئیس مجلس، شورای اقتصاد و هیئت تدوین قرارداد قدردانی کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، بیژن نامدار زنگنه در مراسم امضای قرارداد توسعه بخش فراساحل فاز 11 پارس جنوبی بین شرکت نفت با توتال CNTCI چین و پتروپارس اظهار داشت: امروز روز خوب برای صنعت نفت ایران است و امیدواریم با امضای قرارداد مرحله جدیدی در توسعه صنعت نفت کشور رقم بخورد.

وی با اشاره به اینکه امضای این قرارداد دستاورد برجام و انتخابات ریاست جمهوری است تصریح کرد: 10 روز قبل از انتخابات از من سوال شد که چه زمانی قراردادها امضا می‌شوند من در پاسخ گفتم روز 29 اردیبهشت (انتخابات ریاست جمهوری 12) مردم تصمیم می‌گیرند که سیاست‌های نفتی ادامه پیدا کند یا خیر؟ و دیدیم که مردم در روز انتخابات قاطعانه گفتند که این سیاست‌ها ادامه پیدا کند.

وزیر نفت ضمن تبریک امضای قرارداد توسعه فاز 11 پارس جنوبی به مردم، رهبری و ریاست جمهوری از حمایت‌های دولت، اعضای کمیسیون انرژی مجلس و رئیس مجلس، شورای اقتصاد و هیئت تدوین قرارداد قدردانی کرد.

زنگنه تصریح کرد: ما راهی طولانی و فرساینده را طی کردیم و در نظر داریم که با نشاط و جوانمردانه کارمان را ادامه دهیم.

وی تصریح کرد: آنچه امروز به امضا می‌رسد به نوعی سرمایه‌گذاری خارجی حدود 5 میلیارد دلاری است که در این مسیر نباید پیشتاز بودن توتال را فراموش کنیم.

وی همچنین از شرکت CNPCI چین به عنوان شریک راهبردی ایران یاد کرد و گفت: ما دوستان خود را در روزهای سخت فراموش نمی‌کنیم و در ادامه توسعه صنعت نفت همچنان همکاری استراتژیک خود را با این شرکت ادامه می‌دهیم.

زنگنه بیان کرد: ما طی 3.5 سال گذشته با صبوری زیاد ساختار الگوی جدید قراردادی را که قابلیت پذیرش بین‌المللی داشته و منجر به انتقال تکنولوژی و سرمایه به کشور می‌شود به تصویب رساندیم و در این مورد اجماع ملی نیز کسب شده است. گرچه عده کمی نیز با آن مخالفند و این طبیعی است که همیشه اقلیت کوچکی مخالف وجود داشته باشد و این امر نشان دهنده این است که دولت برای مخالفان نیز حق قائل شده است.

وی با تاکید بر اینکه قرارداد امروز نخستین قراردادی است که در قالب الگوی جدید قراردادی به امضا می‌رسد، یادآور شد: همه مراحل لازم برای اجرایی شدن این قرارداد طی شده است.

وی ادامه داد:  در برنامه 5 ساله قریب 200 میلیارد دلار در صنعت نفت ایران سرمایه‌گذاری می‌شود که 130 میلیارد دلار از این رقم در بخش بالادست و 70 میلیارد دلار نیز در بخش پایین دست و پتروشیمی است که از این مبلغ 70 درصد آن باید سرمایه‌گذاری خارجی باشد چرا که دورنمای صنعت نفت ایران رسیدن به تولید 6 میلیون بشکه نفت و میعانات تا پایان برنامه ششم توسعه است.

وی با بیان اینکه اولویت اصلی ما توسعه میادین مشترک است، افزود: طبق اولویت‌های ما میادین غرب کارون لایه نفتی پارس جنوبی، میادین اسفندیار، سلمان، فروزان، آذر، منصوری و آب تیمور باید ابتدا توسعه پیدا کند.

وی ادامه داد: مراحل مناقصه توسعه آزادگان در حال پیشرفت است و امیدواریم که همکاران اروپایی و آسیایی حضور پیدا کرده و قرارداد را تسریع کنند تا به نتیجه نهایی برسیم.

زنگنه با اشاره به اینکه ما همکاری استراتژیک خود را با توتال و شرکت‌های چینی و روسی ادامه می‌دهیم، خاطرنشان کرد: همچنین مانعی برای حضور شرکت‌های آمریکایی نداریم بلکه دولت آمریکا خود ایجاد مانع می‌کند.

وی تاکید کرد: ما طی 110 سال حضور در بازار نفت همواره به امنیت عرضه معتقد بوده‌ایم.

وی ادامه داد: ما در این قرارداد انتقال تکنولوژی در سطوح مختلف و ارتقای آن و اهمیت ساخت داخل را مدنظر قرار داده‌ایم و از پتروپارس و شرکت‌های دیگر EPCکار و GC نیز انتظار داریم که از فرصت استفاده کنند.

مقام عالی وزارت نفت در ادامه با اشاره به اینکه از امروز روزشمار قرارداد توتال CNPCI چین و پتروپارس برای توسعه فراساحل فاز 11 کلید خورده است، تصریح کرد:‌ اکنون زمینه بزرگ و جذابی نیز برای سرمایه‌گذاری در پتروشیمی وجود دارد و امیدواریم با این قرارداد برای شرکت‌های دیگر راه باز شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز