خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بورس کالا:

رکورد تاریخی معاملات بورس کالای ایران شکسته شد

asdasd
کد خبر : ۵۹۷۶۳۸

مدیرعامل بورس کالا از ثبت بالاترین رکورد تاریخی ارزش معاملات بورس کالا در سال جاری خبر داد و گفت: ارزش کل معاملات امسال بورس کالای ایران تا پایان بهمن ماه، به بیش از یک میلیون و 35 هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 39 درصد افزایش یافت.

به گزارش ایلنا، حامد سلطانی نژاد در نشست خبری اظهار داشت: در 10 ماه نخست امسال، بورس کالا 48 درصد از ارزش کل معاملات بازار سرمایه را به خود اختصاص داد. بر این اساس، بورس کالای ایران با ارزش معاملات 879 هزار میلیارد ریالی، رتبه اول را در بین سایر بورس‌ها کسب کرده است.

وی با بیان اینکه  24 میلیون و 131 هزار تن محصول به ارزش 446 هزار و 353 میلیارد ریال در بازار فیزیکی بورس کالا معامله شده گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 4 درصدی در حجم و 33 درصدی در ارزش معاملات را تجربه کرده است.

سلطانی نژاد در پاسخ به پرسشی در خصوص اینکه با اجرای سیاست قیمت تضمینی گندم آیا خللی در دریافت پول کشاورزان اجرا نمی شود؟ گفت: سابقه اجرای سیاست قیمت تضمینی در دو محصول  ذرت و جو نشان می دهد که کشاورزان نه تنها از اجرای این سیاست متضرر نمی شوند بلکه با اجرای این سیاست کشاورز ظرف ۳ روز کاری وجوه ناشی از فروش محصول را دریافت کرده و طی ۲ هفته نیز مابه التفاوت خرید تضمینی و قیمت کشف شده در بورس را دریافت می کند.

وی ادامه داد: این در حالی است که در سیاست خرید تضمینی منابع کافی برای پرداخت پول کشاورزان وجود ندارد به همین دلیل مطالبات کشاورزان با تاخیر پرداخت می شود بنابراین با عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا از بار مالی دولت کاسته شده و پول کشاورزان نیز زودتر و کامل تر به حساب آنها واریز می شود.

وی با بیان اینکه اجرای سیاست خرید تضمینی دیگر امکانپذیر نیست، تصریح کرد:در سال ۹۵ معادل نصف بودجه عمرانی کشور به خرید تضمینی گندم اختصاص پیدا کرد که با افزایش نرخ تورم این میزان نیز افزایش می یابد؛ به همین دلیل سیاست قیمت تضمینی در دو محصول ذرت و جو اجرایی شد که باعث شفافیت بیشتر و تخصیص بهتر منابع گردید.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که برنامه بورس کالا برای جذب کشاورزان  خرد در سال ۹۷ چیست؟ پاسخ داد: ساز و کار گواهی سپرده کالایی مدلی عملیاتی برای کشاورزان خرد است تا از طریق مباشر محصول خود را در بورس عرضه کرده و با حداقل قیمت به فروش برساند.

سلطانی نژاد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بورس کالا می تواند بخشی از سرمایه های سرگردان جامعه را جذب کند؟ گفت: راه اندازی صندوق های کالایی و گواهی سپرده کالایی کمک می کند تا سرمایه گذاران حقیقی بتوانند با سودهای جذاب وارد بورس کالا شوند.

مدیرعامل بورس کالای ایران در ادامه در خصوص معاملات حق الامتیاز توضیحاتی ارائه داد و گفت: این معاملات به گونه ای طراحی شده است تا هرگونه امتیازی که وجود دارد قابلیت معامله در بورس را پیدا کند که این امتیازات شامل حق اسقاط خودرو و یا حق تراکم شهرداری می شود که در این راستا به شهرداری پیشنهاد شده است تا با ورود به بورس کالا بازاری شفاف در این حوزه ایجاد کند.

وی افزود: شهرداری می تواند از این معاملات به عنوان ابزار تامین مالی استفاده کرده و یا اینکه معاملات تراکم در قالب بورس کالا انجام شود تا شفافیت بیشتری حاصل کند؛ در این خصوص مذاکراتی با معاونت مالی شهرداری صورت گرفته است.

سلطانی نژاد در ادامه این نشست به عرضه خودرو در بورس کالا اشاره کرد و گفت: در سال جاری خودرو سراتو در بورس کالا مورد پذیرش قرار گرفت زیرا بورس کالا ساز و کاری شفاف برای انجام معاملات همسان و همگن است اما این عرضه تداوم نداشت و مقرر شد تا مدل فروش اصلاح شود.

وی افزود: پیش بینی می شود که میزان تامین مالی صنایع از مکانیسم های بورس کالا در سال آینده به ۲۵۰۰ میلیارد تومان برسد که بخشی از آن به صنعت خودروسازی اختصاص دارد. همچنین طی رایزنی های انجام شده، عرضه خودرو نیز طی سال ۹۷ از طریق بورس افزایش پیدا می کند.

وی در ادامه در خصوص پذیرش سنگ آهن در بورس کالا گفت: به تازگی کنسانتره و گندله سنگ آهن به معاملات بورس کالا اضافه شده است تا از این پس قیمت گذاری این محصول با ساز و کار بازار صورت بگیرد که قطعا موجب افزایش قیمت نخواهد شد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در سال های آینده با کمبود سنگ آهن مواجه خواهیم شد که این عدم توازن با قیمت گذاری در بورس کالا مرتفع می شود ضمن اینکه واردات نیز می تواند از طریق بورس کالای ایران صورت بگیرد تا عدم توازن را مرتفع کند.

مدیر عامل بورس کالای ایران در پاسخ به سوال دیگری در خصوص راه اندازی بازار مشتقه ارزی گفت: به عنوان بورس کالا آماده راه اندازی این بازار هستیم زیرا راه اندازی بازار منسجم ارزی می تواند تلاطمات بازار ارز کنترل کند بنابراین امیدواریم شکل گیری بازار مشتقه ارزی کمک کند تا شاهد کاهش التهابات در بازار ارز باشیم.

سلطانی نژاد در ادامه در خصوص تعامل بورس کالا با صنایع پایین دستی پاسخ داد: بورس کالای ایران با تشکل ها ارتباط نزدیکی داشته و با صنایع پایین دستی تعامل خوبی دارد؛ همچنین ساختار بورس کالا به طور کامل تحت نظارت است.

مدیر عامل بورس کالای ایران در خصوص روند عرضه برخی محصولات اظهار کرد: نحوه عرضه محصولات در بورس کالا دائما از سوی نهادهای مربوطه رصد می شود به طوری که اگر کف عرضه تعیین شده رعایت نشود، سقف های قیمتی وضع می شود.

مدیرعامل بورس کالای ایران در پاسخ به سوالی پیرامون تسویه معاملات اظهار کرد: در فرآیند تسویه تاکنون از ۱۴ بانک برای مبادلات پولی استفاده شده است که اخیرا ۴ بانک دیگر نیز به این آمار افزوده شده است.

وی درباره ورود به بازار عراق نیز تصریح کرد: در خصوص ورود به بازار عراق سعی شده ابتدا شرایط آن و کالاهای موجود در آن را شناسایی کنیم تا مشخص شود چه کالاهایی امکان صادرات به عراق را از بستر بورس کالا دارد و سازوکارهای معاملاتی ما باید چگونه باشد. چراکه در کشور عراق شیوه مبادلات بانک محور و دریافت تضامین شیوه ای ناآشناست. بر همین اساس باید مدل های موجود را عوض کرد و شرایطی را فراهم آورد تا تجار این کشور همسایه بتوانند به صورت نقدی خرید کنند.

سلطانی نژاد افزود: در این راستا مدل پیشرفته تری پیشنهاد شده و به دلیل مخاطراتی که وجود دارد باید حساب شده وارد این بازار شویم. پیشنهاد ما این بود که بین دو کشور توافقنامه ای امضا شود تا بسته به نظر دو طرف نمایندگی را در این کشور داشته باشیم که برای اقدامات بعدی منتظر اعلام جمع بندی بین مقامات دو کشور هستیم؛ این امکان وجود دارد محصولاتی همچون آرد و مقاطع فولادی از طریق بورس به عراق صادر شود.

سلطانی نژاد درباره ورود به بازار دیگر کشورها نیز گفت: در حوزه افزایش تعاملات بین المللی، کشور دیگر هند است که در این رابطه تفاهم نامه ای نیز بین بورس کالای دو کشور به امضا رسید. البته در خصوص تعاملات با هند، نکته مورد بررسی بحث تبادلات پولی است. در این راستا بازار پولی ما باید شرایطی را فراهم کند تا همه فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان کشور تبادلات خود را از طریق بورس کالا انجام دهند که در این رابطه باید بحث استانداردسازی و رجیستری کالا را بین دو کشور بررسی کنیم.

مدیرعامل بورس کالای ایران درباره فروش مسکن متری و ورود این بورس به پروژه های مسکن مهر گفت: تاکنون برای ورود به مسکن مهر برنامه ای نداشته ایم. معامله مسکن در بورس در دو حالت امکان پذیر است؛ در حالت اول املاکی که متعلق به سازمان ها و ارگان های بزرگ باشد و بخواهند با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی برای عرضه این بخش از دارایی هایشان استفاده کنند. در حالت دوم نیز طرح فروش مسکن متری در بورس کالا مطرح است که به صورت فروش املاک همگن و سرمایه گذاری در قالب مسکن متری اجرایی می شود.

وی افزود: فروش مسکن متری در بورس کالا از این جهت حائز اهمیت است که سرمایه گذاری در حوزه مسکن نیازمند نقدینگی بالایی است اما با اجرای این طرح می توان با تحمل ریسک های مربوط به بازار مسکن، به کمک بورس کالا و با هر حجمی از نقدینگی در این بازار سرمایه گذاری کرد.

سلطانی نژاد در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص مکانسیم معاملات تهاتری عنوان کرد: در صنعت فولاد به دلیل مشکلات ناشی از کمبود نقدینگی، شرکت های پیمانکاری به جاری دریافت مبلغ، محصولات را به صورت حواله ای می فروشند. این روش انجام معاملات به صورت حواله ای و سنتی عدم شفافیت را به وجود می آورد که تحت تاثیر آن پیمانکاران به اصل پول خود نیز نمی رسند.

وی ادامه داد: ما در بورس کالا شرایطی را فراهم کرده ایم تا معاملات تهاتری در فضایی شفاف مورد معامله قرار بگیرد و مدل تهاتر اینگونه است که اشخاص مختلف به عنوان طلبکاران و بدهکاران متعدد در مقابل یکدیگر قرار می گیرند و همین چندگانه بودن طلبکاران و بدهکاران یک بازار را شکل می دهد و در حال حاضر استفاده از این شیوه معاملاتی در بازار فولاد مطرح است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز