خبرگزاری کار ایران

هادی زنوز در گفت‌وگو با ایلنا:

برجام برای اروپا حیثیتی است/ روسیه به رابطه اقتصادی با ایران ادامه می‌دهد/ تمایل چین به فروش کالا به جای پرداخت پول نفت به ایران

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۷۷۲

یک استاد دانشگاه تصریح کرد: چین علاقمند است با فروش کالاهای خود به یوان، آن را به پول بین المللی تبدیل کند و حرکت‌هایی نیز در این راستا انجام داده است، هرچند ممکن است در این مسیر مواردی مانند گران فروشی یا پرداخت پول نفت به صورت کالا مطرح شود که این به شرایط تحریم و در تنگنا بودن ایران مربوط می‌شود.

بهروز هادی زنوز ( اقتصاددان و استاد دانشگاه) در گفت‌وگو با ایلنا در مورد موضع اروپا در برجام گفت: اراده سیاسی اروپا بر این استوار است که در حد توان خود ایران را در برجام نگه دارد تا از افزایش تنش‌ها جلوگیری کند و این مسله برای اروپا حیثیتی شده است. البته در گذشته و در مسله تحریم‌های کوبا هم توانسته بودند عملکرد موفقی داشته باشند.

وی ادامه داد: اما دولت‌های اروپایی نمی‌توانند تاثیری بر عملکرد شرکت‌های چند ملیتی داشته باشند که بر اساس منافع خود تصمیم گیری می‌کنند و بسیاری از آنها منافع بزرگی با امریکا دارند که نمی‌توانند این منافع را فدای ایران کنند، بیرون رفتن توتال و مرسک در راستای همین موضوع است.

این استاد دانشگاه در مورد انتقال پول نفت به ایران گفت: یکی از جنبه‌های تحریم مسله انتقال پول نفت است که بانک مرکزی اروپا و بانک سرمایه اروپایی می‌توانند ترتیبی اتخاذ کنند که نقل و انتقال تقریبا هشتصد هزار بشکه با یورو صورت بگیرد و سپس خارج از سیستم سوئیفت و سیستم دلاری به حساب بانک‌ها بریزند که این می‌تواند از جمله شروط ایران باشد.

وی ادامه داد: البته نباید فراموش کرد که با خروج امریکا از برجام، کشورهایی مانند فرانسه و آلمان به دنبال امتیاز گیری از ایران به ویژه در مسله تسلیحات موشکی و مسائل منطقه هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به رابطه اقتصادی ایران با روسیه و چین گفت: به دلیل رابطه اقتصادی تنگاتنگ جمهوری‌های سابق شوروی با روسیه به نوعی این کشور در برابر تحریم‌های ثانویه امریکا واکسینه شده است و تحریم‌های مالی سنگین امریکا نمی‌تواند به اقتصاد این کشور آسیب وارد کند، از همین روی به احتمال زیاد روسیه به رابطه با ایران ادامه خواهد داد.

وی ادامه داد: از سویی چین هم علاقمند است تا با فروش کالاهای خود به یوان، آن را به پول بین المللی تبدیل کند و حرکت‌هایی نیز در این راستا انجام داده است، هرچند ممکن است در این مسیر مواردی مانند گران فروشی یا پرداخت پول نفت به صورت کالا مطرح شود که این به شرایط تحریم و در تنگنا بودن ایران مربوط می‌شود.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: البته نباید فراموش کرد چین منافع عظیمی در امریکا دارد که اجازه سر شاخ شدن با ایالات متحده را نمی‌دهد و این باعث می‌شود فضای خاکستری و غیر قابل پیش بینی در این مورد حاکم شود.

وی با اشاره به گسترش همکاری‌های ایران و اروپا در شرایط تحریم گفت: همکاری‌های بلندمدت و راهبردی ایران و اروپا در زمینه نفت و گاز نباید زیر چتر روسیه بوده بلکه مستقل از آن باشد.

هادی زنوز ادامه داد: یکی از پاشنه‌های آشیل اروپا وابستگی به نفت و گاز روسیه است و اروپایی‌ها به دنبال مجاری مستقل برای انتقال آن هستند که با قرار دادهای  بلندمدت می‌توان  سود دو طرف را تضمین کرد.

این استاد دانشگاه اعمال تحریم ها را موجب کاهش درآمدهای دولت دانست و افزود: این تحریم‌ها می تواند باعث تشدید کسری بودجه دولت شود و این زمینه ساز رشد پایه  پولی، تورم و کاهش رشد اقتصادی خواهد بود.

وی تصریح کرد: البته میزان کاهش درآمدهای دولت مربوط به مسئله کاهش فروش نفت است و اینکه تا چه حد افزایش قیمت می‌تواند آن را جبران کند. طبق پیش بینی‌ها در صورت خرید نفت ایران از سوی اروپایی‌ها، نزدیک به پانصد هزار بشکه از فروش نفت ایران کاهش می‌یابد و این نیازمند رفتارهای احتیاطی دولت است.

این اقتصاددان در خاتمه افزود: موضع ادامه برجام از سوی دولت یک تصمیم هوشمندانه بود که در صورت تعامل با اروپا می‌تواند، نتایج رضایت بخشی داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز