خبرگزاری کار ایران

یادداشت ؛

ساخت سد؛ نیاز اصلی کشاورزان و دامداران چهار روستایی

asdasd
کد خبر : ۱۰۰۱۰۴۶

در روزهای گذشته رودخانه رود شور به دلیل بارندگی در بالادست دچار طغیان شد و باعث بسته شدن مسیر ارتباطی بین دو شهرستان گناوه و دشتستان ، گناوه و بوشهر و همچنین قطع ارتباط راه روستای رودشور گردید.

ایلنا؛ رودخانه رود شور از ارتفاعات گچسر استان کهگیلویه و بویر احمد و کلاه فرنگی از ارتفاعات شهرستان دشتستان در استان بوشهر سرچشمه گرفته و از حدفاصل دهستان های حیات داود در شهرستان گناوه و شبانکاره در شهرستان دشتستان ، عبور کرده و در خور مزین وارد دریای خلیج فارس می شود .

هر ساله در فصل زمستان میلیون‌ها متر مکعب آب از این رودخانه به دریا سرازیر می شود. ضمناً طغیان این رودخانه تهدیدی همیشگی برای روستاهای همجوار از جمله روستای رودشور بوده به نحوی که بارها شاهد بسته شدن راه ها و بروز خسارت های مالی در مسیر این رودخانه بوده ایم .

در این راستا نیز هزینه های بسیار زیادی از جمله برای تغییر مسیر این رودخانه در کمیته برنامه ریزی و ستاد حوادث غیر مترقبه شهرستان گناوه اختصاص داده شده است ولی کمتر اثری را برای رفع این تهدید داشته است .

در سال ١٣٩٢ به درخواست شورای بخش ریگ طرح مطالعات احداث سد بر روی این رودخانه در اداره کل آب منطقه ای استان بوشهر آغاز شد و تا سال ٩٦ مبلغی بالغ بر هشت میلیارد ریال ، از کمیته برنامه ریزی شهرستان گناوه جهت مطالعات آن تزریق شد ولی با تغییرات مکرر روسای وقت آب منطقه ای شهرستان ، این پروژه ملی کم کم به فراموشی رفت و خواسته مهم اهالی دو دهستان حیات داود و شبانکاره نادیده گرفته شد .

حال می طلبد تا دولت با نگاهی جدی به این طرح بر زمین مانده ، جانی دوباره به آن بخشیده تا شاهد مرگ صنعت دامداری و کشاورزی این منطقه به دلیل کم آبی و بی آبی در سال‌های آینده نباشیم. 

 نیاز به یادآوری نیست که منطقه چهار روستایی و روستاهای اطراف آن قطب کشاورزی و دامداری شهرستان گناوه و شمال استان بوشهر بوده و دارای زمین های حاصل خیزی هستند که احداث این سد می تواند نقش بسیار مهمی را در اشتغال پایدار منطقه و در نتیجه توسعه آنها را که شعار همیشگی دولت مردان است ، در پی داشته باشد .

حسین سراجی

رئیس اسبق شورای بخش ریگ شهرستان گناوه

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز