خبرگزاری کار ایران

مشاور وزیر بهداشت در ساری:

ایران پیشرو ترین کشور در اخلاق پزشکی است/ تدوین دایره المعارف پزشکی

asdasd
کد خبر : ۸۶۹۰۰۷

مشاور وزیر بهداشت گفت: کشور ما یکی از پیش رو ترین کشورها در اخلاق پزشکی است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از ساری، باقر لاریجانی صبح امروز در هفتمین کنگره سالانه ' اخلاق پزشکی ایران' در ساری با بیان اینکه اخلاق یک عنصر حیاتی و اصلی در پزشکی و علوم زیستی است،اظهار کرد: علاوه بر ارتباط پزشک و بیمار که یکی از مهم ترین جنبه های اخلاق پزشکی است موضوعات جدید همچون پیوند اعضا، مرگ مغزی، سلولهای بنیادی و سیاست گذاری های نوین بهداشتی و درمانی نیز در حوزه اخلاق زیستی قرار می گیرند.

وی با بیان اینکه اخلاق و آداب پزشکی در تاریخ کشور ما هیچوقت از طبابت جدا نبوده است، افزود: کمیته ملی اخلاق در پژوهش،کمیته ملی اخلاق در آموزش و کمیته ملی اخلاق بالینی نیز سازو کارهایی است که با ساختار آداب پزشکی شکل گرفته است. 

مشاور وزیر بهداشت با بیان اینکه کشور ما یکی از پیش رو ترین کشورها در اخلاق پزشکی است،گفت: اولین برنامه راهبردی اخلاق پزشکی با موضوع ارزشیابی و اطلاع رسانی عمومی در خصوص اخلاق پزشکی بحث می کند.

وی، دستیابی به چارچوب مبنایی اسلامی - ایرانی مبتنی بر میراث پزشکی ایرانی - اسلامی و دستیابی و استقرار مجموعه استناد و مصوب ملی، برخورداری از حمایت و مشارکت ذینفعان اصلی اخلاق پزشکی  و توسعه یافتگی پژوهش در حوزه اخلاق را شمار برنامه های راهبردی اخلاق پزشکی کشور عنوان کرد.

لاریجانی تشکیل شورای اخلاق پزشکی در سطوح بالای وزارت بهداشت را از دیگر برنامه های راهبردی وزارت بهداشت اعلام کرد.

وی به فعالیت 250 هزار گروه پزشکی در کشور اشاره کرد و گفت: ابلاغ دستورالعمل تشکیل شورای اخلاق در دانشگاه ها، راه اندازی پایگاه اینترنتی شورای عالی اخلاق و بروزسانی راهنماهای اخلاق در پژوهش کشور را شمار اقدامات شورای عالی اخلاق کشور برشمرد.

لاریجانی با تاکید بر توسعه اخلاق در پژوهش از 400 تا 500 هزار سقط غیر قانونی سالانه در کشور خبر داد و افزود: به غیر مواردی که پزشک دستور سقط جنین را به دلیل مشکلات می دهد باید از این موضوع بعنوان بینش اخلاقی بیشتر توجه کنیم.

وی به تدوین دایره المعارف اخلاق پزشکی اشاره کرد و گفت: 110 مدخل به اندیشمندان ایرانی و خارجی سپرده شد تا به زبان های عربی،فارسی و انگلیسی تدوین شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز