خبرگزاری کار ایران

شبی با موسیقی فنلاند با اجرای قطعاتی از ژان سیبلیوس

کد خبر : ۱۵۰۰۳۷

برنامه «شبی با موسیقی فنلاند» در خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

ایلنا: برنامه «شبی با موسیقی فنلاند؛ ژان سیبلیوس» عصر روز شنبه ۱۰ اسفند با حضور «هاری کمراینن» سفیر فنلاند در تهران و پروفسور «ارو تاراستی» در تالار استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در ابتدای این برنامه «هاری کمراینن» سفیر فنلاند در تهران ضمن ابراز خوشحالی از برگزار هفته فرهنگی فنلاند در خانه هنرمندان ایران گفت: خیلی خوشحال هستم که با همکاری خانه هنرمندان ایران و حمایت دکتر «مجید سرسنگی» برنامه هفته فرهنگی فنلاند را در ایران برگزار کردیم. پس از برگزاری نمایشگاه هنر و معماری فنلاند، امروز به موسیقی فنلاند و ژان سیبلیوس یکی از موسیقی‌دانان برجسته فنلاندی می‌پردازیم، امیدوارم در ماه‌ها و سال‌های آینده، با برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی و هنری، رابطه بین دو کشور بیشتر و عمیق‌تر شود.

هاری کمراینن در بخش دیگری از صحبت‌های خود به معرفی «ژان سیبلیوس» موسیق‌دان بزرگ فنلاندی پرداخت و گفت: ژان سیبلیوس آهنگساز فنلاندی یکی از محبوب‌ترین چهره‌های موسیقی کلاسیک در قرن ۱۹ و اوایل قرن بیستم بوده است. مهم‌ترین آثار سیبلیوس، هفت سمفونی و کنسرتو ویولن است؛ البته آثار فینلادیا و والس تریست وی نیز بسیار محبوب هستند. محبوبیت و توانایی این آهنگساز بزرگ به اندازی در کشور فنلاند مورد توجه است که نام این هنرمند را بر روی کنسرواتوآر هلسینکی گذاشته‌اند. ژان سیبلیوس در خانواده‌ای سوئدی زبان در شهر هامنلینای فنلاند که در آن زمان بخشی از امپراتوری روسیه بود به دنیا آمد. دوران جوانی وی مصادف با اوج گیری احساسات میهن پرستانه در فنلاند بود و اندیشه سیاسی و آثار هنریش از این دوره تاثیر گرفته است. سیبلیوس تحصیل موسیقی را در برلین و وین ادامه داد. در سال ۱۸۹۷ به وی امتیاز تشویقی ویژه هنرمندان داده شد تا قادر باشد وقت خود را صرف آهنگسازی کند. امروز مدرسه موسیقی هلسینکی به مدرسه به دلیل اهمیت و تاثیر آثار ژان سیبلیوس به مدرسه موسیقی سیبلیوس تغییر نام داده است.

سفیر فنلاند در بخش پایانی صحبت‌های خود به معرفی پروفسور «ارو تاراستی» پرداخت و گفت: ارو تاراستی، در سال ۱۹۴۸ در هلسینکی متولد شد، او یک موسیقی‌شناس و نشانه‌شناس فنلاندی است که در حال حاضر استاد دانشگاه هلسینکی است. همچنین بین سال‌های ۱۹۸۴ تا ۱۹۷۹ استاد دانشگاه یووسکوله بوده است. او در سال ۱۹۷۸ رسالة دکتری خود را دربارة اسطوره و موسیقی، ارایه داد که در آن به آثار واگنر، استراوینسکی و ژان سیبلیوس(آهنگساز فندلاندی قرن ۱۹) پرداخته است. تاراستی کتاب‌های مهمی مانند نشانه‌شناسی موسیقی کلاسیک(۲۰۱۲)، نظریة نشانه‌شناسی موسیقی(۱۹۹۴) را به رشته تحریر درآورده است. او همچنین رئیس انجمن بین المللی مطالعات نشانه‌شناختی نیز بوده است.

در ادامه این برنامه «ارو تاراستی» با اشاره به ویژگی آثار ژان سیبلیوس و بیان نکاتی درباره موسیقی آن، به اجرای قطعاتی از ژان سیبلیوس پرداخت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز