خبرگزاری کار ایران

در گفت وگو با ایلنا مطرح شد:

توقف مصوبه دولت برای انتقال آب از تنگ کبوتری مهریان به یاسوج/ مصوبه ای که 100 جوان را در یاسوج بیکار می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۳۱۵

رئیس‌شورای روستای مهریان بویراحمد با تشریح آخرین وضعیت اجرای‌یکی از مصوبات دولت یازدهم که قراربود آب برخی از روستاهای اطراف شهر یاسوج از چشمه تنگ کبوتری رودخانه مهریان تامین شود، اظهار داشت: با اعتراضاتی که از سوی بیش از 200 خانوار و بهره بردار روستای مهریان انجام‌گرفت مسئولان وزارتخانه جهاد کشاورزی در این محل حاضر و دستور توقف اجرای این پروژه را صادر کردند.

سیدمنصور نوروزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در یاسوج گفت: در روز هشتم خردادماه امسال تعدادی از بهره‌برداران و روستانشینان روستای مهریان در اعتراض به اجرای پروژه تامین آب روستاهای حاشیه و بخشی از حاشیه خود شهر یاسوج، مقابل فرمانداری تجمع که منجر به بازداشت 15 نفر از نمایندگان این کشاورزان و باغداران شد.

وی از تشکیل پرونده باغداران و کشاورزان معترض به اجرای پروژه آبرسانی به روستاهای مادوان، بلهزار ، بنسجان ، مهریان و شرف آباد یاسوج از تنگ کبوتری روستای مهریان خبرداد و خاطرنشان کرد: همچنان پیگیر مختومه شدن این پرونده در دستگاه قضایی هستیم و البته انتظار داریم دستگاه قضایی با رافت اسلامی با این پرونده برخورد کند.

رئیس شورای اسلامی روستای مادوان بویراحمد افزود: آقای کناری فرماندار بویراحمد شب آن اتفاق تلخ در مسجد روستای مهریان حاضر و از اهالی منطقه بخاطر بازداشت باغداران و کشاورزان که منجر به ضرب و شتم و حتی بستری شدن یکی از اعضای شورای اسلامی این روستا در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج شد عذرخواهی کرد.

اگر مصوبه ریاست جمهوری اجرا شود باغداران و کشاورزان خسارات فراوانی می بینند

نوروزی با تشریح وضعیت کنونی اجرای مصوبه دولت یازدهم در ارتباط با تامین آب روستاهای عنوان شده و بخشی از شهر یاسوج از محل تنگ کبوتری مهریان هم یادآورشد: در صورت اجرای این مصوبه باید شاهد خسارات فراوان و غیرقابل جبران در منطقه زیبای تنگ مهریان بویراحمد باشیم.

رئیس شورای اسلامی روستای مهریان گفت: 950 هکتار زمین زارعی، 200 هکتار اراضی باغی، سه طرح پرورش ماهی، 15 باغ تفریحی، سه طرح دامداری، شش جدول آبی و بسیاری از جاذبه‌های گردشگری درصورت اجرای پروژه تامین آب از تنگ کبوتری مهریان تخریب و امکان بازسازی آنها دیگر وجود نخواهد داشت.

نوروزی از بیکاری بیش از 100 نفر از جوانان شهر یاسوج در صورت اجرای مصوبه هیات دولت خبرداد و اظهارداشت: اگر دولت بخواهد آب روستاهای حاشیه شهر یاسوج و بخشی از این شهر را از تنگ کبوتری مهریان تامین کند بطور حتم شاهد بیکاری بیش از 100 جوان شاغل و خسارات فراوان به باغات، اراضی جنگلی، طرح های اشتغالزایی ، جاذبه های گردشگری و مسائل زیست محیطی خواهیم بود.

اجرای مصوبه دولت مساوی با بیکاری بیش از 100 جوان

وی افزود: با پیگیری‌هایی که انجام دادیم به این نتیجه رسیدیم که دستگاه‌های مرتبط استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی شرکت مدیریت منابع آب وزارت نیرو مجوزی برای انتقال آب از تنگ کبوتری مهریان یاسوج صادر نکرده است.

رئیس شورای اسلامی روستای مهریان بویراحمد از حضور معاون امور آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در چندروز گذشته برای بازدید از محل اجرای این پروژه هم خبرداد.

 نوروزی گفت: آقای کیومرث نظرپور معاون امور آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در این محل حضور یافته و اعلام کرد براساس قانون به هیچ عنوان آب کشاورزی نباید به آب شرب تبدیل شود.

وی افزود: بر اساس تصمیمات صورت گرفته، آب شرب روستاهای حاشیه یاسوج  و بخش دیگری از این شهر که اکنون با مشکل جدی کم آبی مواجه هستند باید از طریق احداث چاه‌های جدید و یا سدتنگ سرخ تامین شود.

رئیس شورای اسلامی مهریان بویراحمد با بیان اینکه معاون امور آب کشاورزی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی به مدت 2 روز بازدیدهای میدانی متعددی از این پروژه داشتند، ادامه داد: پیشنهادات لازم از سوی مهندس نظرپور به مسئولان مرتبط استانی ارائه شد.

نوروزی از دولتمردان استانی و ملی خواست اجازه ندهند با اجرای پروژه تنگ کبوتری مهریان بویراحمد بیش از 100 جوان بیکار و حدود 2 هزارهکتار از باغات، طرح‌های سرمایه‌گذاری، جاذبه های گردشگری، مسائل زیست محیطی و  جداول آبی تخریب شود.

انتقال آب از رودخانه روستای مهریان یاسوج قانونی است

مدیر آب و فاضلاب شهری یاسوج هم پیشتر انتقال آب از رودخانه روستای مهریان این شهر را قانونی عنوان و آن را از مصوبات سفر هیات دولت تدبیر و امید به استان کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرده بود.

قاسم قلندری گفت: انتقال آب از " تنگ کبوتری " رودخانه روستای مهریان به شعاع روستاهای مهریان، مادوان‌ها ، بلهزار ، بنسنجان و منطقه شهری شرف آباد یک مصوبه هیات دولتی است که باید اجرا شود.

وی اعتبار تخصیص یافته به اجرای این پروژه را 50 میلیارد ریال برشمرد و تصریح کرد: برای تکمیل و بهره‌برداری آن بایستی 40 میلیارد ریال دیگر نیز تخصیص داده شود.

مدیر آب و فاضلاب شهری یاسوج افزود: با انتقال آب از رودخانه روستای مهریان، آب شرب 30 هزار مشترک در مناطق عنوان شده تامین می شود.

قلندری از صدور تائیدیه‌های محیط زیست، منابع طبیعی، امور آب و میراث فرهنگی برای انتقال آب از رودخانه روستای مهریان یاسوج خبرداد و اظهارداشت: این پروژه در سفر هیات دولت تدبیر و امید پیشنهاد و در همان سفر مورد تائید قرار گرفت.

وی گفت: شرایط آب شرب در شهر یاسوج و روستاهای حومه شرایط خاصی دارد که اگر این پروژه اجرایی نشود تابستان سختی را باید پشت سر بگذرانیم.

مدیر آب و فاضلاب شهری یاسوج تاکیدکرد: کسانی که بخواهند از اجرای پروژه انتقال آب از رودخانه روستای مهریان یاسوج جلوگیری کنند براساس قانون با آنان برخورد خواهد شد.

روستای مهریان یاسوج تفرجگاهی آرام بخش

تنگه مهریان یاسوج تفرجگاهی آرامش بخش در پنج کیلومتری شهر یاسوج معروف به پایتخت طبیعت بوده که در همه فصول سال پذیرای دوست داران طبیعت است.

روستای مهریان از توابع شهرستان بویراحمد درپنج کیلومتری شهر یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد.

این روستا که به دهستان سررودشمالی از قدیم الایام معروف بوده دارای جاذبه‌های منحصر به فردی در چهار فصل سال است.

قرار گرفتن این روستا در تپه‌های مشرف به رشته کوه‌های زاگرس جنوبی و اتصال آن به کوه‌های حجاز و بونگاه این روستا را به مکانی به تفریح و گذر برای طبیعت دوستان بدل کرده است.

از جمله طبیعت‌های زیبای این روستا تنگه زیبای مهریان با دست آویز درختان چنار، گردو، بنه، بادام و وحشی است.

این تنگه که امروز به مکانی توریستی برای گردشگران تبدیل شده دارای طبیعی بکر بوده که در تمام فصول پذیرای گردشگران است.

در واقع روستای مهریان یک دشت پای کوهی است که سه عنصر اصلی طبیعی یعنی کوه، دشت ورودخانه اقلیم آن را کنترل کرده بگونه‌ای که با داشتن اقلیم سرد ومرطوب کوهستانی یکی از مناسب‌ترین اقلیم‌های قابل زیست کشور را بوجود آورده است.

یکی از مکان‌های معروف تنگه مهریان، تنگه دوآب مهریان در سه کیلومتر ورودی این مکان تفریحی بوده که آب سرد و زلال چشمه‌های رشته کوه دنا و چشمه‌های کاکان در سی کیلومتری شهر یاسوج را به هم متصل می‌کند.

این تنگه در پنج کیلومتری شهر یاسوج در دره‌ای با درختان چنار و پوشش گیاهی جنگلی درختانی همچون بلوط، بنه، گردو و زالزالک با طبیعتی دل انگیز و بسیار زیبا در مسیر عبور رودخانه که در تمامی ماه‌های سال دارای آب فراوان بوده واقع شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز