خبرگزاری کار ایران

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی:

۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات آذربایجان شرقی به آفت کرم خراط آلوده شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۶۳۰

سمپاشی کل باغ‌های آلوده به دلیل طولانی بودن طول دوره‏ ظهور و تخمریزی حشرات کامل و عادات رفتاری لارو‌ها عملاً رضایت بخش نبوده است.

ایلنا: مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی از آلوده شدن ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از باغات آذربایجان شرقی در چهار شهرستان آذرشهر، اسکو، شبستر و عجب شیر به آفت کرم خراط خبر داد.
به گزارش خبرنگار ایلنا محمود کیا که در جلسه شورای مدیران سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی سخن می‌گفت با بیان اینکه سمپاشی کل باغ‌های آلوده به دلیل طولانی بودن طول دوره‏ ظهور و تخمریزی حشرات کامل و عادات رفتاری لارو‌ها عملاً رضایت بخش نبوده است، افزود: به جای آن سمپاشی موضعی شامل کاربرد حشره کش‏های تدخینی از جمله زئوزران و سایر حشره کش‏های با فشار بخار بالا به همراه چسب باغبانی در داخل دالان‏های لاروی استفاده شده است.
وی با بیان اینکه هر چند در این سال تاثیر استفاده از سموم سیستمیک در زمان ۱۰ روز پس از اوج جمعیت حشرات کامل بر اساس نتایج شبکه مراقبت و پیش‎آگاهی مثبت ارزیابی شد، ادامه داد: جهت استفاده از این روش در سطح وسیع نیاز به مطالعات و بررسیهای مراکز تحقیقاتی است.
کیا با بیان اینکه در روش‏های زراعی و مکانیکی بکار برده شده برای کنترل آفت شامل هرس سبک شاخه‌های آلوده، استفاده از سیم مفتولی یا چسب باغبانی در مدخل دالان لاروی، استفاده بهینه از کودهای نیتراته وآبیاری منظم باغ نیز توصیه و انجام یافته است ادامه داد: روش مبتنی بر رفتار و عادات حشره از قبیل استفاده از تله فرمونی جهت شکار انبوه حشرات نر و تله نوری از اقدامات دیگر انجام یافته در سال‏های بحران آفت هستند.
وی با بیان اینکه در صورت استفاده از روش شکار انبوه با تله فرمونی، تعداد ۱۵-۸ تله فرمونی در هکتار بسته به شرایط محیطی منطقه همچون رطوبت نسبی، دما، شرایط میکروکلیمایی، نوع گونه‏های درخت میزبان و شدت آلودگی در ارتفاع ۳/۱بالایی تاج درخت نصب شده است، افزود: تله دلتای سبز رنگ وتله سطلی بیشترین تأثیر را در جذب و شکار حشرات نر داشته‏اند. مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: روش شکارانبوه بااستفاده از تله‏های نوری شامل استفاده از لامپ‏هایuv، لامپ‏های جیوه‏ای و لامپ‏های با نور زرد در کانوپی درخت می‌‏باشد که علیرغم توصیه فنی سازمان حفظ نباتات و کارایی خوب آن در استان خراسان نتیجه مطلوبی در امر کنترل در این استان نداشته و نیاز به بررسی و تحقیقات زیاد در این مورد است.
وی با بیان اینکه جهت حل مشکل این آفت، انجام کلیه‏ روشهای کنترل در قالب مدیریت تلفیقی آفات با توجه به سیکل زندگی آفت به مدت حداقل دو سال در مناطق طغیان آفت توصیه می‌‏گردد افزود: در چهار شهرستان آذرشهر، اسکو، شبستر و عجب شیر به ترتیب ۸۰۰، یک هزار و ۱۰۰، یک هزار و ۵۰۰ و ۵۰ هکتار از سطوح زیرکشت آلوده به آفت کرم خراط هستند که لازم است نسبت به مبارزه با آن اقدامات لازم صورت پذیرد.
کیا با تاکید به اینکه خشکی دریاچه ارومیه و اثرات آن بر آبهای زیرزمینی آفت کرم خراط را تشدید کرده است افزود: بایستی مسئله خشکی آب دریاچه‏ ارومیه و تاُثیر آن بر سطح آب‏های زیرزمینی و عواقب ناشی از آن در درختان مثمر و غیر مثمر شامل طغیان آفات و بیماری‏های بالقوه در منطقه مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز