خبرگزاری کار ایران

ایلنا خبر می دهد؛

کلافگی مردم شرق مازندران از کمبود و قطعی مداوم آب‌ در زمستان/ مسئولان ضعف مدیریتی خود را گردن مردم نیندازند

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۲۴۹۳

افت فشار و قطعی آب در برخی مناطق شرق مازندران، شهروندان را با مشکل جدی مواجه کرده است به طوری که قطعی آب در برخی از شهرها و روستاها باعث نارضایتی شهروندان از بی توجهی مسئولان مربوط شده است.

به گزارش خبرگزاری ایلنای مازندران، براساس اعلام مسئولان و کارشناسان حوزه آبفا، سرانه مصرف آب آشامیدنی در مازندران از میانگین کشوری بالاتر است و  سرانه تولید آب در هر شبانه روز برای هر مازندرانی در مناطق شهری  ۲۰۰ و در مناطق روستایی  ۱۷۱ لیتر عنوان  شده است که از این میزان شهروندان در هر شبانه روز ۱۴۰ تا ۱۵۰ لیتر و در مناطق روستایی نیز ۱۲۰ تا ۱۳۰ لیتر آب مصرف می‌کنند که این میزان بیشتر از حد استاندارد است.

بر همین اساس ظرفیت سالانه تولید آب در مازندران  ۵۲۲ میلیون مترمکعب است و  سالانه ۳۴۰ میلیون مترمکعب آب در مازندران تولید و استحصال می‌شود که از این مقدار ۲۲۰ میلیون مترمکعب آب مصرف می‌شود.

جمعی از شهروندان شرق مازندران کمبود و قطع مکرر آب آشامیدنی را کلافه کننده دانسته و از وضع موجود انتقاد کردند.

قطع مکرر و کمبود آب آشامیدنی شرق مازندران در شهرستان های بهشهر، نکا و گلوگاه در حالی است که انتظار می رفت به دلیل وجود سد گلورد و ذخیره آبی در این سد از مشکلات آب و قطع مکرر آن در این شهرستان ها کاسته شود،  اما به دلیل آبگیری نشدن کامل سد گلورد مردم این‌مناطق همچنان با تنش آبی در فصول مختلف و حتی در پاییز هم روبرو هستند.

اعتراض نکایی ها به قطعی و افت فشار آب

ذوالفقاری یکی از شهروندان نکایی در منطقه نودهک نکا با اشاره به قطع مکرر آب آشامیدنی به مدت طولانی در ساعت های مختلف شبانه روز، آن را کلافه کننده دانست و به خبرنگار ایلنا گفت: این قطعی آب مکرر مشکلات جدی برای اهالی منطقه بوجود آورده و زندگی عادی را مختل کرده است .

وی افزود:  در سرزمین و استان پر باران قرار داریم اما از نعمت آن محرومیم و انتظار می رود که مسئولان برای رفع این مشکل دائمی منطقه یادشده تلاش بیشتری انجام دهند.

طاهری یکی دیگر از شهروندان شرق مازندران هم قطعی مکرر آب شرب به همراه کاهش فشار آب در منطقه علمیه و دو گنبدان نکا را از مشکلات دائمی دانست و به خبرنگار ایلنا گفت: با وجود اینکه مسئولان اعلام کردند چاه جدید ایجاد خواهد شد و انشعابات فرسوده  بهسازی می شود  اما همچنان مشکل کم  آبی و قطع مکرر آب در منطقه وجود دارد.

وی افزود: مردم‌مناطق مختلف شهرستان نکا نسبت به قطعی و افت فشار آب اعتراض دارند و اگر چه این مشکلی است که در چند سال اخیر مدام مردم را درگیر کرده اما از سال گذشته شدت گرفت به طوری که اواخر سال گذشته و اوایل سال جدید با قطعی آب شدید  مواجه بودیم.

وی اظهار داشت: مسئولان همواره بر صرفه جویی و مدیریت مصرف تاکید دارند در حالیکه مردم خود این موارد را به دلیل هزینه بالای آب رعایت می کنند و نباید ضعف مدیریتی خود را پای عدم رعایت صرفه جویی مردم دانسته  و به نوعی مردم را مقصر  بدانند.

طاهری گفت: سالیان سال است که منتظر آبگیری سد گلورد هستیم اما به انتهای عمر خود رسیدیم و خبری از سد گلورد و آبگیری آن نیست و فقط وعده داده می شود .

عرب یکی از شهروندان بهشهری هم با ابراز نگرانی از قطع آب مکرر در مناطق مختلف به خبرنگار ایلنا گفت: در شهرستان بهشهر به وفور شاهد قطع آب هستیم و در آپارتمان ها که اصلا فشار ضعیف آب جوابگو نیست و حتی مخزن آب هم پاسخگو نیست. 

وی افزود: اگر تا چند سال پیش فقط در فصول گرم سال  در شهرستان با مشکل کمبود آب مواجه بودیم اما در این چند سال اخیر وضعیت  به گونه ای است که حتی در فصل زمستان هم مردم با کاهش فشار آب و کمبود آب روبرو هستند.

سختی و لب شوری آب در گلوگاه کلافه کننده شده است

فضلعلی از شهروندان گلوگاهی هم با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر کمبود آب ربطی به تابستان و زمستان ندارد و دائمی است؛ به خبرنگار ایلنا گفت: سختی آب در شهرستان گلوگاه بسیار بالا و در برخی موارد شور است و سالیان سال است که مسوولان وعده رفع مشکلات را داده و اگر چه کارهای اولیه انجام شد، اما همچنان مشکل داریم.

وی افزود:  اکنون هم که پاییز را پشت سر گذاشته ایم  با افت فشار آب و تغییر  طعم آب در برخی مواقع روبرو هستیم و شهروندان مجبور می‌شوند برای آشامیدن آب معدنی مصرف کنند و امیدواریم‌ مسوولان برای رفع این مشکلات چاره اندیشی کنند تا مشکلات برطرف شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مازندران، منابع تامین آب مورد نیاز این استان را از طریق ۷۲۰ حلقه چاه، ۳۵۳ دهنه چشمه، رودخانه سردآبرود و همچنین بهره‌گیری از آب سد رجایی، البرز و میجران اعلام کرد و گفت که برای جبران کم‌آبی و تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم، باید از منابع آب‌های سطحی استفاده کنیم.

بهزاد برارزاده با بیان اینکه میزان آب‌های تولیدی و استحصالی در برخی شهرهای این استان با سرانه مصرف آن مطابقت ندارد و تداوم این امر کار خدمت رسانی به مردم را با مشکل مواجه کرده است، بیان کرد: هم اکنون تنها از ۱۲ درصد آب‌های سطحی این استان از طریق سه سد برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز مردم استفاده می‌شود که با توجه به وضعیت فعلی،  این میزان باید افزایش یابد.

وی با بیان اینکه شرق مازندران هم اکنون با کمبود منابع آب آشامیدنی مواجه است، افزود: برای رفع این مشکل و تامین آب آشامیدنی پایدار، آب سد گلورد باید به شرق استان انتقال یابد.

مشکلات کمبود آب شرق مازندران در گرو فقر منابع آبی زیرزمینی

برارزاده در گفت و گو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در شرق مازندران و در شهرستان های نکا، بهشهر و گلوگاه ، به دلیل افزایش آب شور دریا و نفوذ به چاه های آب شرب و فقر منابع آبی زیرزمینی، در سالیان اخیر با مشکلات کمی و کیفی آب مواجه شده ایم که برای رفع این مشکل در کوتاه مدت بهره برداری از یک واحد آب شیرین کن با ظرفیت ۵۰  لیتر در ثانیه، حفر و تجهیز دو حلقه چاه و نیز استفاده از چاه های کشاورزی بصورت استیجاری در روزهای پیک مصرف در حال پیگیری و انجام بوده و در بلند مدت نیز تکمیل ساخت و بهره برداری از تصفیه خانه سد گلورد توسط شرکت آب منطقه ای در دستور کار قرار دارد. 

وی یادآور شد: همچنین در سال جاری از طریق انجام پروژه های اصلاح و بازسازی شبکه های فرسوده و نیز کشف و رفع نشت های نامرئی، از طریق کاهش هدررفت آب، بخش قابل توجهی از کمبود آب منطقه جبران  شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز