خبرگزاری کار ایران

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران :

صادرات سه میلیارد دلاری مازندران با رفع مشکلات این حوزه میسر می‌ شود

asdasd
کد خبر : ۶۰۳۶۱۲

رییس اتاق بازرگانی مازندران تحقق پیشنهاد استاندار مازندران مبنی بر صادرات سه میلیارد دلاری استان در برنامه ششم را در گرو رفع موانع و مشکلات صادرات اعلام کرد.

به گزارش ایلنا از ساری،عبدالله مهاجر در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه مشکلات پیش روی صادرات مانع تحقق خواسته‌ های موجود در بخش صادرات می شود، اظهار داشت: حضور افرادی که کار اقتصادی بلد نیستند در پست‌های تصمیم گیرنده‌ی این حوزه یکی از مشکلات است و باید به این امر واقف بود که تنها با امضای پروتکل‌ها و رفت و آمد سفرا و غیره اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

مهاجر با بیان اینکه برجام تمام شد اما مشکل مانع پولی حل نشد، افزود: نقش‌ آفرینی دولت در حوزه صادرات خوب است اما صادرات نیاز به یک متولی مشخص دارد در حالی که صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و اقتصاد و دارایی هر کدام جداگانه در صادرات نقش‌آفرینی دارند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه این نهاد نماینده بخش خصوصی است اما در عمل ابزار اجرایی در اختیار دولت است، گفت: 10 سال از تصویب اصل 44 می‌ گذرد اما اتفاق خاصی نیفتاده است ،دولت هنوز به تصمیم واگذاری صادرات به بخش خصوصی نرسیده است.

وی از صدور 618 هزار تن کالا به ارزش  383 میلیون دلار به خارج از کشوردر سالجاری خبر داد و اظهار داشت:این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته  با وجود کاهش 30 درصدی حجم از لحاظ ارزشی رشد داشته است.

مهاجر با بیان اینکه 814 هزار تن در سال 95 صادرات غیر نفتی از مازندران  داشته ایم  ادامه داد: در این سال 386 دلار صادرات از گمرکات استان صورت گرفته است که در مجموع با گمرکات استان‌های همسایه به 510میلیون دلار می رسد.

وی ضمن اینکه ظرفیت طبیعی مازندران درصادرات را بیش از 2میلیارد دلار اعلام کرد، با اشاره به نگاه هدفمند استاندار مازندران از پیشنهاد او برای تحقق 3 میلیارد دلاری صادرات مازندران خبر داد و تحقق آن را در گرورفع موانع این بخش دانست.

مهاجر به صادرات یک میلیارد دلاری شرکت کاله اشاره کرد و افزود: شرکت کاله یک شرکت جهانی است و اگر صادرات بیشتری نمی ‌تواند انجام دهد به دلیل مشکلات پیش روست که دولت باید آن را حل کند.

وی افزود: در سال گذشته بیش از 510 میلیارد تومان برای رونق تولید به تولید کنندگان وام دادیم و در سال 96 نیز تا 40 درصد به این میزان افزودیم.

مهاجربا بیان اینکه دولت باید یک مسئول مشخص کند و آن دستگاه مشخص نیز جوابگو باشد تأکید کرد و حل مشکلات بخش صادرات را در گرو حل مسائلی دانست که هم دولت به آن و هم بخش خصوصی به آن واقف است.

وی افزود: باید بر اساس واقعیت‌های موجود در جامعه تصمیم گرفت و با خواهرخواندگی و برادرخواندگی و امضای پروتکل های متعدد اتفاقی رخ نخواهد داد تا زمانی که مشکلات حاضر حل نشود.

مهاجر فضای فعلی کسب و کار را مناسب ندانست و اظهار داشت: در ابتدای سال گمان کردیم به سمتی درست در حرکتیم، پایه ‌گذاری دولت خوب بود اما مسیر منحرف شد.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به سهم40  تا 50 هزار تایی مازندران در ایجاد اشتغال در سال 96 ،ادامه داد: پس از یک سال  از گذشت این قانون، تنها 10 درصد اشتغال پایدار در استان ایجاد شده است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز