خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی مطرح کرد؛

بزرگداشت مرحوم کریمی مراغه‌ای بزرگداشت اصالت فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۱۹۰۱

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی از برگزاری آیین بزرگداشت استاد کریمی مراغه‌ای در تبریز خبر داد.

به گزارش ایلنا و به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان شرقی، سیدمحمدحسین بلاغی در نشست هماهنگی  آیین بزرگداشت استاد کریمی مراغه‌ای در تبریز، گفت: بزرگداشت مرحوم کریمی مراغه‌ای بزرگداشت اصالت فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان است.

وی افزود: نکوداشت این شاعر مردمی و ادیب گرانمایه که عمری در خدمت به جامعه ادبی و در جبهه اعتقادی با سلامت و حمیت زیست در واقع پاسداشت حریم فرهنگ و ادب ایران اسلامی است.

بلاغی تصریح کرد: ایشان حق مطلب را در جامعه شعرا و مادحین اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به خوبی ادا کرده و در قلوب مردم ایران و آذربایجان جایگاه ویژه و ارجمندی کسب کرده بود.

وی افزود: این شاعر اجتماعی که هر کسی به اندازه محبت و الفتی که با ایشان داشته است سعی در  هر چه باشکوه تر برگزارشدن مراسم وی دارد نشان از ارج و قربی دارد که ملت آذربایجان به هنرمند خود می دهد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: ما در مراسم مهمانانی از جامعه شعرا و مداحان از سایر استانها از جمله تهران، اردبیل، ارومیه و زنجان خواهیم داشت که البته بزرگداشت مرحوم کریمی مراغه‌‌‌ای از منظر ادبی محمل و فرصتی فراخ‌تر می طلبد که در تدارک آن خواهیم بود.

براساس این گزارش آیین بزرگداشت استاد کریمی مراغه‌ای روز سه‌شنبه دوم اسفندماه جاری از ساعت 19 الی 21در مسجد طوبی در تبریز برگزار خواهد شد.

گفتنی است استاد میرزاحسین کریمی مراغه‌ای دارای نشان درجه یک هنری است و گواهینامه هنری درجه یک شعر آیینی کشور طی سال ۱۳۹۹ به پاس ۸۹ سال فعالیت شعری به وی اعطا شد.

اعطای این نشان هنری به پاس سرودن بیش از ۳۵۰ هزار بیت شعر اجتماعی، طنز، مداحی و مرثیه توسط این شاعر بلند آوازه آذربایجان به ایشان تعلق گرفت.

اشعار اجتماعی و طنز استاد کریمی در قالب ۲۵ جلد کتاب رنگارنگ و اشعار مرثیه و مداحی این استاد در قالب ۳۰ جلد چاپ و منتشر شده است.

این شاعر معاصر خطه آذربایجان متولد ۱۳۱۰ در مراغه و ساکن این شهر بوده و ادامه‌دهنده سبک سنّتی و کلاسیک شعر است؛ استاد کریمی بیشتر در اشعار طنز خود رسم و رسوم زمان خود را به باد انتقاد گرفته است.

اکثر اشعار او هرچند به ترکی آذربایجانی سروده شده‌ است ولی به علت مقید بودن به سبک قدیم و اوزان شعری، با تعبیرات و اصطلاحات عربی و فارسی بسیاری آمیختگی دارد.

بیانات مقام معظم رهبری در خصوص استاد کریمی مراغه‌ای به خوبی منظومه فکری این شاعر معاصر را معرفی می‌کند؛ شاعری که به فرموده رهبری "در جای‌جای اشعار طنز خود مواد مخدر و آلودگی‌های جوانان که سوغات دولت‌های جهانخوار برای کشورمان بوده را به باد انتقاد گرفته و به بی‌تحرکی ملت و دولت حاکمه رژیم گذشته اشاراتی بس آگاهانه کرده است."

در پی درگذشت این شاعر مردمی رهبر معظم انقلاب،‌ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی و استاندار آذربایجان‌شرقی پیام‌های تسلیت‌ جداگانه‌ای صادر کردند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز