خبرگزاری کار ایران

معاون استاندار آذربایجان شرقی:

توجهی به هماهنگی بین دانشگاه و واحدهای تولیدی در اقتصاد دانش بنیان نشده است

asdasd
کد خبر : ۲۲۲۲۱۸

پتانسیل دانشگاه ها باید هر چه زودتر شناسایی شود. / متاسفانه هم اکنون صنایع محصول دانشگاه ها نیست و این امر سبب نوعی خلا در کشور و نبود فناوری داخلی شده است.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان شرقی تحقق اقتصاد دانش بنیان را نیازمند ارتباط منطقی با بخش خصوصی دانست.

به گزارش خبرنگار ایلنا محمدتقی پاکزاد در جلسه ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان افزود: در زمینه اقتصاد دانش بنیان ایجاد ارتباط موثر بین دانشگاه و واحدهای تولیدی و هماهنگی بین این دو بخش ضروری است، اما تاکنون توجهی به این مساله نشده است.
وی با بیان این که پتانسیل دانشگاه ها باید هر چه زودتر شناسایی شود، گفت: متاسفانه هم اکنون صنایع محصول دانشگاه ها نیست و این امر سبب نوعی خلا در کشور و نبود فناوری داخلی شده است، در حالی که دانشگاه های ما با پتانسیل های بالایی که دارند باید به تولید فناوری و علوم لازم در عرصه های صنعتی بپردازند و از این طریق نیاز کشور را برطرف کنند.

پاکزاد در خصوص ماموریت های ستاد توسعه اقتصاد دانش بنیان، گفت: هم اکنون وظیفه این ستاد کنار هم قرار دادن دانشگاه ها و صنایع است که این امر در سایه نشست های مختلف در دانشگاه ها و همچنین جلسات و همایش های مشترک با اهالی صنایع ممکن خواهد بود تا صاحبان صنایع از نیازها و دانشگاهیان از پتانسیل های خود بگویند.
وی با بیان این که سطح علمی دانشگاه ها باید فراتر از این باشد، گفت: هم اکنون برخی دانشگاه ها حتی بدون کنکور نیز به جذب دانشجو می پردازند و تنها در پی دادن مدرک به دانشجویان هستند که با این وجود نمی توان شاهد افق های روشنی از علم و فناوری در کشور بود.

پاکزاد با اشاره به این که دانشگاه ها باید همپای نیازهای صنایع مختلف حرکت کنند، گفت: برخی صاحبان صنایع ما به راحتی از محصولات خارجی استفاده می کنند در حالی که اگر در داخل کشور واحد با کیفیت داشته باشیم این افراد می توانند نیاز خود را با تولید داخلی رفع کنند که این امر سبب شکوفایی اقتصادی و بالا رفتن نرخ اشتغال در کشور می شود.

وی ادامه داد: همواره فناوری، ارزانی و کیفیت را به دنبال دارد و از سویی اگر واحدی خدمات سریع‌تر و ارزان تر داشته باشد به دنبال رصد اقتصادی است و می تواند اقتصاد کشور را متحول کرده و نیاز صاحبان صنایع را برطرف کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان شرقی تصریح کرد: صنعتگران ما باید مطمئن باشند که در کنارشان واحد تولیدی خوب و با کیفیتی مشغول به فعالیت است تا بتوانند با تکیه بر تولیدات این واحد گام بلندی در صنعت بردارند و دیگر به سراغ محصولات خارجی نروند.

وی با بیان این که آذربایجان شرقی از نظر تشکیل ستادهایی همچون ستاد اقتصاد دانش بنیان، توسعه زیست فناوری، نفت و گاز و همچنین دیگر ستادهای علمی در کل کشور بی بدیل است، گفت: در این میان شاید حرکت و هماهنگی اولیه کار مشکلی به نظر بیاید اما پس از آن می توانیم به درست بودن فرآیندمان اطمینان حاصل کنیم که این امر تنها با برنامه ریزی و ممارست قابل انجام است.

پاکزاد با اشاره به نقش واحدهای تحقیق و توسعه(R&D) در صنایع گفت: این واحدها جزو فرصت های ما و حلقه ارتباط صنعت و دانشگاه محسوب می شوند که باید در ارتقای تکنولوژی از وجودشان بهره مند شویم.

وی ادامه داد: دانشگاه ها توانسته اند اعتماد زیادی به این واحدها داشته باشند که باید با ارایه مشوق های لازم در جهت ایجاد واحدهای دانش بنیان تلاش کنیم و تسهیلات لازم را به این واحدها اختصاص دهیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز