خبرگزاری کار ایران

وزیر امور اقتصادی و دارایی:

جذب سرمایه گذاری خارجی اقتصاد ایران بر خلاف رشد منفی جهانی، مثبت بود

asdasd
کد خبر : ۸۷۱۹۶

جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در طی ۵ سال گذشته ۴/ ۲ برابر شده است. / ذخایر خارجی کشور هفت برابر بیشتر از تعهدات خارجی است. / حجم منابع خارجی کشور به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

ایلنا: وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی اقتصاد ایران طی ۵ سال گذشته بر خلاف رشد منفی جهانی، مثبت بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا سید شمس‌الدین حسینی روز شنبه 15 تیرماه در آیین افتتاحیه چهارمین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی، افزود: سال ۲۰۱۲، سال رکود جریان سرمایه‌گذاری خارجی در جهان بود و این جریان با ۱۸ درصد کاهش مواجه شد.
وی با اشاره به اینکه روند کاهش این جریان از سال ۲۰۰۷ و به دنبال بحران مالی و اقتصادی جهان ظهور کرد، افزود: خوشبختانه در ایران، خلاف این روند را شاهد بودیم و در پنج سال گذشته سرمایه‌گذاری خارجی در کشور رو به رشد بوده است.
حسینی گفت: میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در سال گذشته میلادی، ۹/ ۴ میلیارد دلار بود که در مقایسه با سال ۲۰۰۷، ۴/ ۲ برابر شده است.
وزیر امور اقتصادی و دارایی علت این امر را ظرفیت‌های بالای اقتصادی ایران دانست و اظهار داشت: برخلاف تبلیغات بیرونی و گا‌ها داخلی، اقتصاد ایران پرظرفیت و شاداب است و کشور ما دارای ظرفیت‌های بالایی در حوزه‌های مختلف از جمله ذخایر انرژی، انرژی‌های نو، ذخایر معدنی، شبکه حمل و نقل، دسترسی به آب‌های آزاد است که سبب شده به رغم فشارهای خارجی، مسیر توسعه و پیشرفت دچار وقفه نشود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های علمی و فنی ایران به مراتب بالا‌تر از ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی است، افزود: جمهوری اسلامی در عرصه علم و فناوری اکثرا در رتبه‌های بالای منطقه قرار دارد و گوی سبقت را از دیگران ربوده است.
حسینی با اشاره به تقویت زیرساخت‌های عمرانی و اجتماعی کشور و انجام اصلاحات بنیادین اقتصادی به ویژه اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ و رفع موانع حضور بخش خصوصی در بخش‌های مختلف، خاطرنشان کرد: دولت به جای رابطه کارفرمایی و پیمانکاری که مدت‌ها در اقتصاد کشور متداول بود، به دنبال مشارکت با بخش خصوصی در پروژه‌های عمرانی و صنعتی است.
وی، پشیتبانی از سرمایه‌گذاری در سطوح مختلف و اجرای برنامه‌های تحول اقتصادی را از جمله سیاست‌های دولت‌های نهم و دهم خواند و گفت: اکنون فضا برای کارآفرینی مردم فراهم شده و همه پذیرفته‌اند که باید به دنبال اقتصاد شفاف باشیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه ذخایر خارجی کشور هفت برابر بیشتر از تعهدات خارجی است که در دنیا مثال زدنی است، افزود: ریسک اقتصاد در ایران به رغم تمام تحریم‌ها و فشار‌ها، پایین بوده و حجم منابع خارجی کشور به ۱۰۰ میلیارد دلار افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: ارزش صادرات غیرنفتی با ۹ میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار از ارزش واردات با ۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار پیشی گرفته است.
حسینی میزان منابع صندوق توسعه ملی را ۵۲ میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: دولت برای استفاده سرمایه‌گذاران خارجی از منابع این صندوق، حساب ویژه‌ای باز کرده و ۲۰ درصد از منابع آن را به این امر اختصاص داده است و سرمایه گذاران خارجی می‌توانند از آن استفاده کنند.

لازم به ذکر است چهارمین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی با حضور بیش از ۴۰۰ سرمایه گذار داخلی و خارجی در تبریز گشایش یافت.

در این همایش که به مدت دو روز در هتل شهریار تبریز و منطقه آزاد ارس برگزار می‌شود، ۴۰۸ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۱۵ میلیارد یورو جهت ارایه به سرمایه‌گذاران شرکت کننده آماده شده است.

نشست‌های تخصصی این همایش در پانل‌های صنعت و معدن، کشاورزی و صنایع تبدیلی، گردشگری و خدمات، زیربنایی و انرژی، عمران و توسعه شهری و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز و فردا با حضور صاحبان سرمایه و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود.

شرکت‌کنندگان در همایش همچنین در روز دوم همایش، از قابلیت‌های اقتصادی و صنعتی منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در شهرستان جلفا بازدید خواهند کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز