خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر توسعه کشور ترکیه:

به دنبال ‌تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه تا سال ۲۰۱۵‌ هستیم

کد خبر : ۸۷۲۰۸

در نخستین فرصت مرزهای دو طرف به ویژه مرز کاپی کوی و رازی فعال شوند./ ایجاد و راه‌اندازی شهرك صنعتی مشترك مرزی ترکیه با ایران در دستور کار قرار گیرد.

ایلنا: معاون وزیر توسعه کشور ترکیه گفت: به دنبال ‌تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه تا سال ۲۰۱۵‌ هستیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا مهمت جیلان که در چهارمین همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان شرقی سخن می‌گفت افزود: ‌مبادلات تجاری ترکیه و ایران در ۱۰ ساله اخیر ‌۲۰ برابر شده است.

وی گفت: در سال ۲۰۰۰ حجم تبادلات تجاری ایران ۲/ ۱ میلیارد دلار بود که در سال ۲۰۱۲ به ۹ /۲۱ میلیارد دلار رسیده است.

جیلان ایجاد و راه اندازی شهرک صنعتی مشترک مرزی با ایران را یکی از راهکارهای توسعه حجم مبادلات تجاری دو کشور دانست و گفت: احداث شهرک صنعتی هم نماد و الگوی خوبی برای تمام کشورهای منطقه خواهد بود و هم ظرفیت مبادلات بین دو کشور افزایش قابل توجهی داشته و موجب رونق اقتصادی در استان‌های هم مرز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون یکصد شرکت ترکیه‌ای در ایران فعال هستند، اظهار کرد: ۳۸ سرمایه گذار ترک نیز در منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس فعالیت دارند.

چیلان همکاری ترکیه و ایران به عنوان دو کشور دوست و همسایه در زمینه‌های تجاری و اقتصادی را بسیار مهم دانست و گفت: باید مدیران دولتی و بخش خصوصی دو طرف به این نکته واقف باشند که توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور موجب تعمیق همبستگی بیشتر دو ملت می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه گسترش همکاری‌های دوجانبه دو کشور نیازمند رفع موانع موجود است، گفت: در این خصوص هر دو کشور باید مساله برد دو طرفه را در نظر داشته باشند.

جیلان یکی از موانع موجود در این راستا را مسایل گمرکی عنوان کرد و افزود: لازم است در این راستا در نخستین فرصت مرزهای دو طرف به ویژه مرز کاپی کوی و رازی فعال شوند.

وی انتقال منابع مالی بین دو طرف را از دیگر مشکلات موجود بر سر راه مبادلات تجاری ترکیه و ایران خواند و گفت: مایلم نگرانی خود را از موانعی که باعث می‌شود این همکاری و سرمایه‌گذاری‌ها به نتیجه نرسد ابراز کنم، از دولت ایران خواستاریم با اختصاص ارزهای مربوطه این مشکل را هر چه سریع‌تر رفع کند، باید ارزهای مربوط به این پروژه‌ها هر چه زود‌تر تخصیص داده شود.

جیلان اظهار داشت: در حال حاضر هر دو کشور نیاز به حل مباحث مالی دارند، ارزیابی ما این است که دو کشور با استفاده از پول رایج بین‌المللی گام بزرگی بردارند، همچنین با انعقاد قرارداد بین بانک مرکزی ایران و ترکیه امیدواریم مشکلات ما بین کشور‌ها کاهش یابد.

لازم به ذکر است در چهارمین همایش بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری آذربایجان شرقی ۲۰۰ سرمایه گذار کشور ترکیه حضور دارند.

چهارمین همایش بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری ایران- آذربایجان شرقی با حضور بیش از ۴۰۰ سرمایه‌گذار داخلی و خارجی در تبریز گشایش یافت.

در این همایش که به مدت دو روز در هتل شهریار تبریز و منطقه آزاد ارس برگزار می‌شود، ۴۰۸ طرح سرمایه‌گذاری به ارزش بیش از ۱۵ میلیارد یورو جهت ارایه به سرمایه‌گذاران شرکت کننده آماده شده است.

نشست‌های تخصصی این همایش در پانل‌های صنعت و معدن، کشاورزی و صنایع تبدیلی، گردشگری و خدمات، زیربنایی و انرژی، عمران و توسعه شهری و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امروز و فردا با حضور صاحبان سرمایه و مدیران دستگاه‌های اجرایی برگزار می‌شود.

شرکت‌کنندگان در همایش همچنین در روز دوم همایش، از قابلیت‌های اقتصادی و صنعتی منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس در شهرستان جلفا بازدید خواهند کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز